Jeg vet hvor skoen trykker

Hun ledet regnskapsforetak i 11 år og har erfart hvor utfordrende det er å rekruttere og beholde ansatte. Den erfaringen bruker Rakhee Malhotra i utviklingen av onboardingprogrammet RN Intro.

Del
– Jeg har brukt mine egne erfaringer i utformingen av RN Intro-programmet, forteller Rakhee Malhotra i Regnskap Norge.

– Jeg vet hvor skoen trykker; selskapet jeg ledet rekrutterte nye medarbeidere rett fra høyskoler og universiteter. Det gjør at jeg er klar over hvor krevende det kan være å rekruttere, men også å holde på nyansatte, sier Rakhee Malhotra.

Hun er fagansvarlig for kurs og kompetanse i Regnskap Norge. Rakhee startet i stillingen sommeren 2023, etter å ha ledet regnskapsvirksomheten til Grant Thornton i Norge i 11 år. I løpet av denne perioden vokste antall ansatte fra fire til 22.

Måtte tenke nytt

– Det var ingen store utfordringer med rekrutteringen i starten. Vi jaktet bevisst etter erfarne medarbeidere, som kunne gå rett inn i jobben. Oppskriften var å gå til rekrutteringsbyråene som skaffet oss dyktige folk. Det gjorde at virksomheten vokste, både i antall ansatte og kunder. Det var stas, men etter en stund ble konkurransen såpass hard at det var enklere å skaffe kunder enn ansatte. Vi måtte tenke alternativt for å kunne betjene et voksene antall kunder, forteller Rakhee som er diplomøkonom og statsautorisert, både som revisor og regnskapsfører.

Rakhee og hennes kolleger måtte være aktive på en ny måte for å få tak i nok folk.

– Det ble fort tydelig for oss at vi ikke bare kunne basere oss på å rekruttere medarbeidere som allerede hadde erfaring, Muligheten var å knytte til oss nyutdannede. Vi reiste rundt på studiesteder for å rekruttere studenter som snart var ferdig med studiet, forteller Rakhee.

Blir værende

Det gikk bra, men samtidig dukket det opp en ny utfordring: Å få de nye til å «feste seg» i jobben. Nyansatte som kommer rett fra skolebenken, har stor fare for å hoppe av i de første to-tre årene – ikke bare bort fra regnskapsforetaket, men ut av bransjen.

Når det krever minst et år med opplæring før disse kandidatene kommer opp og stå, betyr det at mange forsvinner før arbeidsgiveren i det hele tatt går i balanse.

– Denne faren avtar vesentlig etter at de har vært i jobben i rundt fire år, da er de blitt varme i trøya og slår de seg mer til ro med faget. Vi skjønte fort at det var en slags terskel som det var viktig å hjelpe dem over, sier hun.

Det var i fjor Rakhee, i sin nye rolle i Regnskap Norge, startet prosjektet med å sette sammen et program for onboarding av nyansatte.

Tar tid

– Når vi skulle ta inn nyutdannede kunne det være kandidater med forskjellig bakgrunn, og vi måtte ta høyde for at kandidatene trengte 9-12 måneder før de var selvgående. For å korte ned denne perioden, og samtidig sikre kvaliteten, måtte andre ansatte tas av kundearbeid for å drive opplæring og oppfølging. Det betyr mindre produktivitet og dermed tapte inntekter. Ingen leder ønsker det for sin virksomhet, sier hun.

Rakhee har brukt sine egne erfaringer i utformingen av RN Intro-programmet.

– Jeg har kjent på mange av de samme utfordringene som flere foretak har. Målet med RN Intro er å styrke bransjen og regnskapsforetakene ved å hjelpe dem med å etablere en smidig startprosess for nyansatte, slik at de kan komme bedre og fortere i gang, uansett bakgrunn eller forutsetninger. Det gjør at de forblir i stillingen lenger, sier Rakhee Malhotra.

Nysgjerrig? Bli med på informasjonsmøte 22. mai kl. 09.00-09.45.