IKT utgjør en stadig viktigere del av regnskapsbedriftens leveranseprosess. Tematilsynet fra Finanstilsynet høsten 2015 rundt IKT ga en god pekepinn på forventninger til bedriftenes vurdering av IKT-risiko og tilhørende intern kontroll og avtaleverk.
Fra 2015 ble det i GRFS innført krav om beredskapsplan for vesentlige driftsavbrudd og testing av denne. Planen må være et aktivt dokument som skal medvirke til å redusere risiko rundt IKT, og sikre kontinuerlig drift av regnskapsvirksomheten slik at ikke kunder blir rammet av en hendelse.
Kurset gir deltageren innsikt i, og praktisk anvendelse av, dokumentene i KS Komplett for risikovurdering IKT og beredskapsplan for sin regnskapsvirksomhet. Videre tar kurset opp særskilte utfordringer ved hjemmekontor, mobile løsninger, virus, phishing og nettvett.
Innhold
• Kartlegging og vurdering av IKT-risikoer
• Risikoer og trusler mot virksomheten
• Sannsynlighet for hendelser, hva skal med og ikke
• Formålet med en beredskapsplan
• Avgrensninger i planen
• Forholdet til konfidensialitet og integritet av data ved hendelser
• Vedlikehold av planen
• Testfrekvens og testmetoder
• Dokumentasjon og distribusjon
• Praktisk bruk av malene i KS Komplett
• Virus og phishing
• Risikoer ved bruk av hjemmekontor og mobile løsninger
• Nettvett - hva er bra og ikke bra?
Pris
Medlem: 3100,-
Ansatt i medlemsbedrift: 3300,-
Normalpris: 4100,-
* Pris for servering og mva tilkommer