La teknologien jobbe for oss!

Det teknologien og digitaliseringen gir oss må vi utnytte. Det er verktøy, ikke konkurrenter. Det sier Bente Sjøbakk, som ble kåret til Årets Overskudd i 2017.

Del
Bente Sjøbakk, Årets Overskudd 2017. Foto: Conto Regnskap

Hun har stor tillit hos kundene og er oppriktig engasjert i hva kundene driver med. Av arbeidsgiveren blir hun omtalt som fremtidens regnskapsfører.

– Da jeg kom inn i Conto Regnskap i 2015 scannet vi fortsatt permer, men var allerede i gang med å levere elektronisk. Jeg er interessert i ny teknologi som gjør ting enklere! Repeterende oppgaver er dritkjedelige. La systemene jobbe for oss! Vi må utnytte det teknologien og digitaliseringen gir oss. Det er verktøy, ikke konkurrenter.

– For meg handler det mye om kundedialogen – å finne ut hva som er kundens egentlige utfordringer. Å bli med på de større tingene – være en sparringspartner – og gjerne uoppfordret komme med innspill på hvordan kundene kan løse noe annerledes. Jeg tror mange kjenner på at de ikke har for mye kontakt med regnskapsføreren sin. De fleste er i smb-markedet og har få å sparre med.

Hvordan var det å bli kåret til Årets Overskudd?

– Det var veldig artig å vinne prisen. Jeg ble beæret. De andre nominerte har jobbet veldig lenge i bransjen.

Hvorfor valgte du 50/50 coaching for deg og bedriften som premie, når du kunne fått alt selv?

– Jeg syntes det var rett å gi litt tilbake. Jeg hadde ikke stått der om jeg ikke hadde jobbet i Conto. Coaching-premien ga nye tanker og endringsviljen fikk næring. Vi er på god vei!

Hva betyr en sånn pris for bransjen?

– Det er stas at vi kan vise frem dem som gjør noe bra og kan inspirere andre. Det er ekstremt mange flinke folk i bransjen, og mange som kunne fått prisen jeg fikk i fjor!

Hva tenker du vil prege bransjen fremover?

– Helt klart teknologi og hvordan vi kan bruke den best mulig. Vi vil jobbe mindre som produsenter og bruke økonomikompetansen mer til å hjelpe kundene i å gjøre det bedre og gi merverdi. Det vil fortsatt være viktig å forstå økonomi og regler, men vi må også være gode på å forstå systemene og teknologien, og være relativt oppegående sosialt – siden vi jobber tett på mennesker og ulike bransjer.

– Kommunikasjon blir enda viktigere. Kundene vil være sultne på verdien vi kan levere. Vi vil ha mer dag til dag-kontakt og jobbe mer proaktivt mot kunden.

– I dag er vi er flinkiser som pøser ut svaret med en gang uten å ta betalt for det. Her ligger noe av utfordringen. Tradisjonelt sett har vi ført timer og bare utført jobben. Spørsmålene underveis har vi bare tatt – som en del av regnskapet. Vi har vært redde for å være selgere, og vil ikke prakke noe på noen. Men det å være selger er å bry seg om kunden og se hva kunden trenger. Du må tro på at kompetansen er verdifull for kunden. Derfor må kunden betale for det.

Hva er det mest givende med å være regnskapsfører?

– Noe av det beste er når jeg har fått tillit hos kunden, og de skjønner at jeg kan bidra – at det er meg de kommer til når de lurer på noe.

 

Årets Overskudd 2018

Har du en kollega som fortjener oppmerksomhet? Kjenner du noen som har strukket seg ekstra langt for å nå sine eller bedriftens mål? Nominer din beste kollega til Årets Overskudd!

I en krevende arbeidshverdag, med mange nye utfordringer og endringsløp, er vi avhengige av å heie hverandre frem. Regnskap Norge deler for andre gang ut prisen Årets Overskudd. Vi ønsker med det å fremheve de som bidrar til utvikling i bransjen.

Vi ser etter de personlige bidragene, og ønsker å fremheve verdiene nysgjerrig, ansvarlig, modig og engasjert.
Kjenner du noen som oppfyller noen av disse verdiene OG er et forbilde som bidragsyter – send inn nominasjonen innen 19. august.

Årets Overskudd blir annonsert på Overskudd 2018, under festmiddagen onsdag 19. september.

Vinneren får en premie bestående av en dag med coaching til en verdi på kr 30 000. Dette kan være rettet mot personlig utvikling eller utvikling av egen bedrift.

Les mer om kåringen og hvordan du nominerer på her

Aktuelle kurs

Aktuelle kurs