Så endringene – fikk omstillingshjelp

Adacc så endringene i bransjen og startet sitt interne omstillingsprogram for halvannet år siden. Forretningsutviklingspakken til Regnskap Norge ble likevel det som utgjorde forskjellen.

Del
Søsknene Roald Haugesten og Berit Gatland (bildet) er partnere i Adacc sammen med Terje Haugen, alle tre fra samme årskull på Andenes i Nordland. Foto: Adacc

– Det kommer inn eksterne aktører som bidrar og pusher, det forplikter og virker skjerpende på alle involverte. Men først og fremst brakte forretningsutviklingspakken med seg ei helhetstenking og ei profesjonalisering av omstillingsarbeidet, sier Roald Haugesten, daglig leder og den ene av tre partnere i Adacc.

For knappe to år siden startet regnskapskontoret med 26 ansatte i Oslo det interne innsalget av skybaserte systemer.

Internmarkedsføring 

– Vi startet med sterk internmarkedsføring, og hadde ei samling hvor jeg skulle vise en kundesamtale i praksis. Kunden ble ringt opp med alle ansatte som tilhørere, og skybaserte løsninger ble presentert. Vedkommende kunne da fortelle at de hadde besluttet å si oss opp; de hadde kommet over et skybasert system hvor de kunne gjøre mer selv. Jeg forklarte at dette var ett av flere systemer som vi satset på, og i løpet av samtalen ble kunden værende hos oss, med overgang til skybaserte løsninger, forteller Haugesten. 

Det framsto klart at samtalen ikke var regissert eller avtalt på forhånd. Eksempelet viste at det hastet med å fortelle eksisterende kunder om de nye løsningene.

Ville gjøre noe selv 

Adacc ble startet hjemme ved kjøkkenbordet til Berit Gatland i 2004. Hun var i svangerskapspermisjon, og hadde fra før et barn på to år. Under permisjonstiden ble hovedkontoret til selskapet hun var konsernregnskapssjef i, flyttet fra Oslo til Trondheim. Berit hadde valget mellom «pakke» eller å flytte. Det ble pakke – og Adacc.

– Jeg hadde vært oppe i «de sirklene», og visste at det medførte et liv som ikke var forenelig med å være småbarnsmor. Jeg ville gjøre noe for meg selv, i det små, forteller Berit på strømmende nordnorsk.

Det gikk ikke lang tid før kundene ble så mange og oppdragene så store at hun trengte «hjelp». Berit og Roald er søsken, født med nøyaktig 11 måneders mellomrom innenfor samme kalenderår, og har vokst opp som tvillinger og gått i samme klasse i 12 år.

Roald satt som økonomidirektør i et software-selskap da lillesøster ba han om å komme inn som partner.

Relasjoner 

– Hun visste jo hvor hun hadde meg; vi har alltid vært nære, og hadde snakket om det. Jeg satt i en god jobb med fantastisk lønn. Det eneste som var mer fantastisk enn lønna, var arbeidspresset. Jeg var veldig nær å møte veggen. Skikkelig, forteller Roald.

– For meg var det et verdivalg, legger han til.

Også den tredje partneren, Terje Haugen, er fra det samme årskullet på Andenes i Nordland.

– Det ble en vi kjente godt fra før og som vi stolte på, sier Berit Gatland om valget av den tredje partneren.

Relasjoner har alltid vært viktig for søskenparet, ikke bare dem imellom. Relasjoner til mennesker de skal jobbe sammen med, og for:

– De vi ansetter må passe inn, være omgjengelige – de rette typene. Slik er det også med kundene. Vi avslutter kundeforhold hvis det ikke fungerer på det personlige planet. Ufine kunder, de fins, og de ødelegger arbeidsdagene. Vi skal ha det artig på jobb, for da yter vi bedre. Da kan ikke vi arbeide med kunder hvor relasjonene ikke stemmer, sier Berit. 

«Stjerneskolen»

Dialog og kunderelasjoner stod sentralt da Adacc dro i gang sitt eget, interne omstillingsprogram – som en del av innføringen av skybaserte løsninger:

– Vi ønsket at våre ansatte skulle bli «rockestjerner» i møte med kunden, og lanserte «stjerneskolen». Tanken var å skape trygghet og tro på egne ferdigheter for å oppnå mer rådgivning og tettere relasjoner, forteller Roald.

40 prosent av kundene til Adacc benytter nå skybaserte løsninger. Staben i Adacc er ung og består av medarbeidere fra hele ti land. Ny teknologi og nye måter å løse oppdragene på har ikke vært noen begrensning i omstillingen. Tvert imot, det har vært etterspurt. Det er ikke det samme som at behovet for omstilling og bevisstgjøring er fraværende.

Komplett 

– Hovedjobben hos oss er, og har vært, å få de ansatte til å få trua på egen kunnskap. Skape trygghet, gi dem selvtillit til å bruke av sin erfaring og kompetanse til å gi kundene råd – også til kunder som er eldre og har lang fartstid, sier Berit. 

Hun og Roald er tydelige på at forretningsutviklingspakken fra Regnskap Norge har hatt stor betydning selv om de har en ung og «teknologivillig» stab – og selv om de hadde sett omstillingsbehovet, og var i gang, på forhånd.

– Forretningsutviklingspakken er satt i et helt annet system enn vårt interne opplegg. I likhet med andre ledere i bransjen, jobber vi mye. Det er krevende å kjøre i gang et slikt opplegg fra bunnen av helt på egenhånd, sier Berit.

– En mer helhetlig og komplett måte å gjøre det på, kort og godt ei profesjonalisering, skyter Roald inn.

Noe annet enn å punche

At forretningsutviklingspakken griper bredt om seg, og at prosessen går over tid, gjør at både ledere og ansatte får et forhold til endringene.

– Vi skal hjelpe våre kunder til utvikling og vekst. Det er noe helt annet enn å punche bilag. Vi er mange som ikke liker å se på seg selv som selgere. Da må vi se det fra en annen vinkel: Vi sitter ofte med svarene, men venter kanskje til kunden spør. Hvilke konsekvenser kan det få hvis vi ikke gir våre råd? I verste fall kan kunden gå konkurs eller tape stilling. Vi må informere om hva vi kan bidra med for å gjøre kundene bedre, sier Berit og legger til:

– Disse tingene ble lagt fram på en sånn måte, at folk begynte å tenke annerledes.

Forretningsutviklingspakken har stått for ei bevisstgjøring i Adacc.

Handler om den enkelte 

– Alle ser at jobben blir å forandre seg enda mer, og at den enkelte må bidra for å sikre at de har jobb i fremtiden. Endringene og omstillingen handler ikke lenger om bransjen, men hva den enkelte må endre for å være med må reisen. Denne bevisstgjøringen er kanskje det viktigste for vår del, sier Berit. 

I likhet med de to andre pilotene, har Adacc kjørt forretningsutviklingspakken på kortere tid enn hva det legges opp til når den tilbys medlemmene i Regnskap Norge. Søskenparet har likevel tro på varige endringer.

– Vi setter i gang målinger, og det stilles krav til den enkelte. Ingen tror at dette er noe som går over, alle forstår bakgrunnen for endringene, sier de.

Adacc vil presentere sitt arbeide med forretningsutviklingspakken under Overskudd 2017 – møteplassen for fremoverlente regnskapsfolk – i september.

Se program og påmelding til Overskudd 2017.

  

Tekst: Jan Eivind Fredly, Aidem AS

Aktuelle kurs

Aktuelle kurs