Fra bilselger til mobilitetsleverandør

– Innen 2030 skal mer enn 30 prosent av våre inntekterkomme fra nye mobilitetstjenester, forteller konsernsjef Terje Male i Møller Mobility Group. Én av disse tjenestene er et konsept for dem som ikke selv ønsker å eie sin egen bil.

Del
HURTIGE OMVELTNINGER: Terje Male, konsernsjef i Møller Mobility Group, sier aktører i bilbransjen ikke lenger kan drive «som man alltid har gjort». Derfor legger konsernet veldig stor vekt på innovasjon – i alle lag av organisasjonen. Foto: Kilian Munch

«Skomaker, bli ved din lest,» sa man før. I 1936 var det kanskje et godt råd – i 2018 kan det være et veikart til skifteretten.

Omstillingshastigheten i digitaliseringens og disrupsjonens tidsalder har gjort at mange store, etablerte selskaper møter seriøs konkurranse fra ny teknologi eller unge selskaper som er raskere til å omstille seg. Man behøver ikke å ha drevet papiravis, videokiosk eller platebutikk for å forstå det. For etablerte virksomheter er det likevel ikke selvsagt hvordan man kan unngå at en lang og stolt historie kommer i veien for en spennende fremtid.

Må digitalisere

Det var nettopp den problemstillingen som lå bak da MøllerGruppen høsten 2017 skiftet navn til Møller Mobility Group.

Når vi innledningsvis brukte årstallet 1936, er det fordi det var nettopp da Harald A. Møller solgte sine første biler av merkene Dodge og DeSoto, og brakte Møller-familien inn i bilbransjen.

Over åtti år senere eier barnebarna hans det ledende bilkonsernet i Norden og Baltikum, og en av de største bilvirksomhetene i Nord-Europa – men de har for lengst innsett at det ikke er noe alternativ å drive «som man alltid har gjort», forteller Terje Male, som nå er konsernsjef i Møller Mobility Group.

Konsernet har ansatt en egen innovasjonsdirektør som leder et team på tre innen strategi- og forretningsutvikling. Videre jobber et eget team med digitalisering for å lage en sømløs kundereise mellom digitale og fysiske flater på tvers av hele konsernet. Begge disse avdelingene er representert i konsernledelsen og skal bidra til kontinuerlig forbedring av Møller Mobility Group sin leveranse- og omstillingsevne.

– Vi har også gjort et spennende valg ved at vi har re-etablert Seat i Norge. Dette har vi gjort i en distribusjonsmodell hvor vi stiller bilene ut i tre showroom, mens alt forbundet med kjøps- og leieprosessen skjer utelukkende digitalt og på nett, sier Male.

Mobilitet som tjeneste

Gjennom alle disse årene har forretningsmodellen vært at folk kjøper og eier sin egen bil, og finansiering av det kjøpet er blitt en stadig viktigere del av Møllers virksomhet de seneste årene. Den modellen kan bli mindre viktig i fremtiden, tror konsernsjefen.

– Vi befinner oss i et brekkpunkt hvor teknologi, delingsøkonomi, reguleringer og endrede kundepreferanser driver utviklingen fra eierskapsmodellen over i retning av nye, tjenestebaserte mobilitetskonsepter. Vi tror derfor bilbransjen står overfor en av de største endringene noensinne, der kundebehovene skifter fra bil som produkt til mobilitet som en tjeneste.

– Bilen vil fortsatt stå sentralt når vi mennesker forflytter oss i fremtiden, men behovet for å eie den kan forsvinne når vi fjerner friksjonene i dagens bildelingstjenester. Når du kan ta heisen ned i parkeringskjelleren der du bor og velge mellom små el-biler, større familiebiler eller romslige varebiler, så blir bildeling noe ganske annet enn hva vi forbinder det med i dag, sier Male.

Heller leie enn eie?

Etter å ha vurdert flere strategiske muligheter for å tilnærme seg denne dreiningen i markedet, besluttet Møller Mobility Group å gå inn i et partnerskap som nå er blitt den norske gründerbedriften Hyre AS. Her har åtte unge og engasjerte entreprenører utviklet en plattform som gjør neste generasjons bildeling lett og behagelig å bruke, forteller daglig leder Nils Petter Nordbø i Hyre AS.

– Alt ordnes gjennom to applikasjoner (én for dem som eier og skal dele bil, og én for dem som skal leie den), og en digital nøkkel på mobilen lar deg både booke, låse opp og starte bilen – samt å betale for leieperioden helt uten å måtte møte noen for tidkrevende overlevering av en fysisk nøkkel. Appen regner dessuten ut bompenger, kilometer og drivstofforbruk automatisk, og belaster kortet ditt etter endt leieperiode, forteller han.

Nordbø forteller videre at bilene som er tilgjengelig i Hyre-poolen skal komme fra ett av tre steder: Vi i Hyre skal eie en flåte av biler selv, Møller-forhandlere vil gjøre biler tilgjengelig for konseptet, og løsningen åpner dessuten for at private bileiere som ønsker inntekter på sin bil skal kunne gjøre den tilgjengelig for utleie gjennom Hyre.

– Konseptet er allerede til utprøving i en lukket pilotfase, og planen er å lansere tjenesten når pilotbrukerne synes den er god nok. Også her tror vi at vi har klart å skape et miljø med det beste fra to verdener: Møller Mobility Groups merker, kunnskap og langsiktighet sammen med lettbente, energiske og faglig dyktige gründere. Håpet er å lansere Hyre for publikum allerede våren 2018, sier Nordbø.

Mye mer spenning

Men ikke bare skal forretningsmodellen til Møller-systemet endre seg – mange av bilene vil også forandre seg vesentlig, forteller Male. Det skal skje ikke minst gjennom bilene fra Volkswagen Group, verdens største bilprodusent og en sentral samarbeidspartner for Møller siden 1948.

– Volkswagen-konsernet har satt i gang en ny strategi som skal utløse den største endringsprosessen i selskapets historie. Gjennom elektrifiseringsinitiativet «Roadmap E», skal konsernets ulike merkevarer lansere 80 elektriske modeller innen 2025. Av disse vil rundt 50 være helelektriske, mens 30 vil være ladbare hybrider, forteller Male.

– Med dette vil Volkswagen ha elektriske utgaver av hele sin modellportefølje senest innen 2030. Det betyr at det vil være minst én elektrisk utgave av alle de rundt 300 modellene konsernet produserer, sier han.

Partnerskap for endring

I tillegg har Volkswagen lansert strategien «Together 2025», hvor siktemålet er at halvparten av virksomheten skal forbli som i dag, mens den andre halvdelen skal satse på nye områder. Det gjør Møller-familien også. De har lenge hatt investeringsvirksomhet og aktiviteter utenfor bilbransjen, og nylig utvidet de dette vesentlig – med en spesiell innretning mot fremtidens mobilitet:

– Sommeren 2017 etablerte vi MobilityLab, som skal være et idelaboratorium for mobilitetsløsninger og et viktig gründermiljø som skal påvirke hvordan vi flytter på oss i fremtiden. Vår visjon er at MobilityLab skal være et internasjonalt anerkjent miljø som gjør det umulige mulig – hvor arbeidsplasser skapes, og hvor moderne løsninger for transport av mennesker og varer ser dagens lys, sier Male.

Til denne etableringen har de fått med seg et knippe nøye utvalgte samarbeidspartnere: Aars, Oslo Kommune, Posten, Telenor, If, NSB, Circle K og Transportøkonomisk Institutt.

– Norge er i en unik posisjon hva angår utbredelsen av elbiler, og vi vil ta vare på og utnytte dette forspranget. Alle aktørene bak initiativet er virksomheter som ønsker å bidra til å utvikle produkter og tjenester som kan løse mobilitetsutfordringene og kutte utslippene fra transportsektoren.

– Samtidig sitter disse partnerne med viktige ressurser og kompetanse som kan være avgjørende for å utvikle gründerprosjekter til kommersielle produkter som møter kundenes og samfunnets behov, samtidig som de skaper verdier og arbeidsplasser, sier Male.

Denne artikkelen ble først publisert i Regnskap & Økonomi 1/2018.

Aktuelle kurs

Aktuelle kurs