Tips til bedriftens LinkedIn-profil

Verdens største kanal for nettverksbygging er en selvsagt arena for å gjøre bedriften bedre kjent. Bruker du bedriftsprofilen som et dynamisk markedsverktøy, kan du bygge en råsterk merkevare.

Del

LinkedIn er verdens største kanal for nettverksbygging. Det er et selvsagt sted for å øke kjennskapen til din bedrift. Bruker du bedriftsprofilen riktig, og da mener vi som et fantastisk dynamisk markedsverktøy, kan du bygge en råsterk merkevare gjennom innhold, deling og dialog.

Vi har laget en sjekkliste for noen ting du kan gjøre for å få mer oppmerksomhet. Husk at du i tillegg kan benytte toppbanneret for å vise hvem dere er. Dette bildet bør du forresten bytte med jevne mellomrom (en gang i kvartalet kan være nok).

Når du skriver må du gå rett på sak. Ikke gjem skatter og godbiter til slutten av innholdet, for da hopper gjerne leseren videre før du er kommet til poenget. Bruk et vennlig og imøtekommende, kort og konsist språk, med mer fokus på sann kunnskapsdeling enn på salg. Om du klarer det på 150 tegn, er det stor mulighet for at du får godt engasjement på posten din.

4-1-1-regelen

Dette er en veldig god regel for innholdet du publiserer på siden din: Før hvert innlegg du publiserer på bedriftens eller egne vegne, bør du dele fire nyheter, nettsider, videoer eller lignende fra andre og én LinkedIn-oppdatering fra en annen bedrift (for eksempel en kunde, leverandør eller samarbeidspartner).

Ved å følge denne regelen, vil siden du administrerer bli en kilde til godt innhold – ikke bare en side for oppgulp av informasjon om din bedrift. Dette vil hjelpe deg til å nå ut til et større og bredere publikum, og du vil fremstå som en bedre borger i det sosiale samfunnet du er en del av.

Husk SEO-optimalisering

Google forhåndsviser opptil 156 tegn i sideteksten på bedriftssiden din, så sjekk at du har brukt ord som beskriver bedriften din riktig og løfter dere opp i søk. å LinkedIn kan man søke etter selskaper ved hjelp av nøkkelord. Jobb derfor med teksten slik at du benytter ord som beskriver kompetansen bedriften besitter. Fortell hva dere jobber med på en så konkret og direkte måte som mulig, og vær tydelig på hvilken bransje dere opererer i.

Sporing og analyse

Det er smart å koble opp Google Analytics og eventuelle andre verktøy for sporing og analyse slik at du ser effekten av hver eneste post du publiserer. Trekker innholdet trafikk til ønsket landingsside? Får du mange kommentarer? Er det mange som deler posten din videre? Bruk også en sporingskode på hver enkelt post. Da kan du enkelt se hva som faktisk skaper trafikk til din landingsside.

Trofaste – og flere – følgere

Hva som er godt innhold på nett minner ganske mye om hva som skal til for å bli en såkalt «trusted business adviser». Sett deg inn i kundens ståsted, og fokuser på å finne og lage innhold som løser deres utfordringer. Kan du også gi dem nyttig input på kjente problemstillinger, eller løsninger de ennå ikke vet at de behøver? Dette er et av de viktigste verktøyene du har for å engasjere og holde på de følgerne du har – og for å få flere av dem.

Slik kan du få mer oppmerksomhet:

  • Del innhold ofte, gjerne flere ganger i uken
  • Video og gode bilder gir mye mer oppmerksomhet enn tekst
  • Bruk visuelle virkemidler som er i tråd med din merkevare
  • Vær aktiv i kommentarfeltet og gi respons til de som deler sine meninger og stiller spørsmål
  • Bruk gjerne sponsing (promotering) av poster som du ser skaper godt engasjement inn mot målgrupper du ønsker mer respons fra
  • Bruk gjerne segmentering og ulike målgrupper for ulikt innhold, slik at du oppleves mest mulig relevant for de som eksponeres for innholdet ditt
  • Lag innhold som dine ansatte også er opptatt av. De som er stolte av bedriften deler oftere innholdet på egen profil, og de er aktivt med på å bygge bedriftens merkevare og antallet følgere. De ansatte er dine beste ambassadører – kan du bruke dem i en film for å styrke rekrutteringen?
Denne artikkelen ble først publisert i Regnskap & Økonomi 4/2018.

Aktuelle kurs

Aktuelle kurs