Christines hilsen uke 38

Tusen takk for to fantastiske dager fylt med energi og input. Jeg håper dere fikk verktøy som bidrar til at dere går med overskudd og når målene deres.

Del
Regnskap Norges stab under Overskudd 2018. Foto: Steffen Walstad

Tusen takk til alle dere som deltok på Overskudd 2018 og var med på å fylle the Qube med en fantastisk energi, fra morgen til kveld. Jeg er utrolig stolt over Regnskap Norge-staben som har jobbet sent og tidlig for å få arrangementet til å bli så bra som det ble. 

I fjor snakket vi mer om teknologi. Det påvirker alt vi gjør, og er en del av det hele. Men de som lykkes er de som gjør gode valg. Vi må forstå hva maskiner kan gjøre raskt og effektivt, og vi må forstå hva menneskene kan gjøre. Se på alt mennesket har som ikke maskiner har; relasjoner, empati, mellommenneskelig kommunikasjon og ikke minst det som kalles common sense. Mennesker trengs!

I vår digitale tidsalder tar datamaskinene seg i stadig større grad av rutineoppgavene, sånn at vi mennesker kan ta oss av relasjonene; alt det mellommenneskelige.

Forretningsutvikling og mennesker

Organisasjonen din er et nettverk, med mange beslutningstakere og påvirkere. Kundene dine er en del av nettverket, og selvfølgelig alle ansatte – kollegaene dine. Under Overskudd 2018 ble flere selskaper som jobber med forretningsutviklingsprogrammet til Regnskap Norge intervjuet på scenen. Hvorfor bruker dere tid på det? Er det verdt det? Hvem er med? Her kom betydningen av å ha med alle på laget veldig godt frem. Medarbeiderne er de viktigste ressursene. Menneskene. Nøkkelen i organisasjonsendring ligger i å skape en felles forståelse for endringer, og sammen jobbe mot et felles mål. Å inkludere flere i prosessen er med på å forme miljøet og kulturen. På en positiv måte. Det skaper eierskap hos de ansatte, som igjen frigjør tid hos lederne.  

En feststemt forsamling under Overskudd 2018. Foto: Steffen Walstad

Veien videre

Emosjonell intelligens. Det er den veien det går. 

Vi begynner å bli godt rigget! I Regnskap Norge fortsetter vi å jobbe med forretningsutviklingsprogrammet, og vil også lansere rådgiverskolen og et lederutviklingsprogram. 

Kundenes forventninger til regnskapsbransjen endrer seg. Mange forventer at vi som tallmennesker tar et større ansvar. At debit og kredit stemmer hjelper ikke om kunden din går konkurs.

Mange i norsk næringsliv har ikke en egen økonomisjef. Næringslivet er preget av små og mellomstore, og mange veldig små bedrifter. Vi har en oppgave i å kommunisere den innsikten vi ser i tallene, slik at kundene kan agere på det.

Christine Lundberg Larsen og Peer Veiby under utdeling av Årets Overskudd 2018. Foto: Steffen Walstad

3 råd på veien

Reis ut til kundene og lær dem å kjenne. På den måten får du best mulig innsikt i hvordan du kan bidra til at kunden når sine mål.

Anerkjenn din egen kompetanse og synliggjør hva du kan hjelpe kundene dine med.

Husk at du er kundens nærmeste (og ofte eneste) betrodde rådgiver – de stoler på deg. Det er ditt fortrinn som du bør bruke.

Overskudd på Kreta

Mens mange av oss deltok under Overskudd på Gardermoen, hadde vi også en herlig gjeng med medlemmer som gjennomførte fagdager på Minoa Palace Resort på Platanias. Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger på foreleserne og det faglige innholdet, og i tillegg til det faglige skal man ikke kimse av betydningen av påfyll som sol, bad og ikke minst god mat og drikke gir.

Det var stor bredde i gruppen både geografisk og aldersmessig. Både de som jobber alene og de som jobber i større miljøer, og også i økonomifunksjon utenfor regnskapsbransjen var representert. Fagtemaene er relevante for alle. Har du ikke prøvd fagdager i utlandet så kan det anbefales og det er fortsatt ledige plasser til Gran Canaria i høst.

Aktuelle kurs

Aktuelle kurs