Altinn i ny drakt

Endringene konsentrerer seg først og fremst om nytt design, med hovedvekt på god brukeropplevelse.

Del
Hanne Opsahl representerte Regnskap Norge og regnskapsbransjen under markeringen.

Altinn har publisert en oversikt over endringene.  

Rent uttrykk

Det nye Altinn er rent i uttrykket, med tydelige handlingsvalg. Vi tror dette gjør det enklere å være både profesjonell bruker og mer sjelden bruker.

Det blir nok særlig i arbeidet med å veilede regnskapsførerens kunder endringen vil synes størst. Dette gjøres ofte, og handler gjerne om å bistå kunden i å utføre handlinger som å signere en oppgave eller tildele en rolle. 

En virksomhetskritisk faktor

Under Altinns markering av nytt design ble vår bransje presentert som den viktigste brukergruppen. Med mer enn 400.000 kunder leverer vi et utall mengde skjemaer, både via fagsystemer og direkte i portalen.

Altinn er en livsnerve i regnskapsførerens arbeidsliv – og kan uten overdrivelse sies å være en virksomhetskritisk faktor i levering av tjenestene.

Ser frem til fortsettelsen

I den grad vi kan påvirke, ønsker vi oss en tilsvarende layout i selve skjemautfyllingsdelen, som i dag lever videre med gammel profil. I en slik løsning bør det også være dynamiske skjemaer tilpasset brukeren.

Vi ser frem til videre forbedringer, og vil heie på og komme med innspill for at Altinn skal kunne levere på sin uttalte lovnad:

– Vi er ikke ferdige og vi skal fortsette å jobbe kontinuerlig med å forbedre designet på bakgrunn av brukerinnsikt. Og så lover vi at vi aldri skal bli hengende like langt etter igjen!

Aktuelle kurs

Aktuelle kurs