– Regnskapsføreren min får brynt seg

Musiker Tom Bogstad har et utradisjonelt yrke. Noen ganger tror han at det skaper utfordringer for regnskapsfører Jan-Ove Molle. Derfor setter han ekstra pris på at Jan-Ove ikke bare styrer regnskapet, men også er hans nærmeste rådgiver.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Jan-Ove Molle, regnskapsfører i Norsk Regnskap og Tom Bogstad, daglig leder i TRB Management.

Tom Bogstad, som er musiker og arrangerer event gjennom enkeltpersonforetaket TRB Management, vet at jobben hans kan skape hodebry for regnskapsføreren. I noen perioder har han god inntjening og lave utgifter. Andre måneder blir regnestykket det motsatte.

Derfor setter han pris på at Jan-Ove Molle, som jobber i Norsk Regnskap, alltid har gode råd å gi og ikke minst kommer med gode løsninger hele veien.

– Rådgivning. Det er den aller viktigste egenskapen en regnskapsfører kan ha, sier han, og legger til:

– Det at de klarer å putte inn tallene på riktig sted, det forventer jeg. Men Jan-Ove legger til ekstra tjenester. Det setter jeg pris på.

Regnskapsføreren må være litt selger

Jan-Ove er klar på at rollen til regnskapsføreren har blitt ganske annerledes de siste årene.

– Du må være litt selger rett og slett. Du skal kunne tilby andre typer tjenester enn før. Det er litt uvant. Da er det viktig at du er utadvendt, for du må kunne ha kontakt med kunden i det daglige. Det handler ikke lenger om å punche og punche tall, sier Jan-Ove.

Han legger til at det i tillegg handler om å være lojal og jobbe for å skape gode kunderelasjoner.

Etter å ha jobbet med Tom en god stund, har de to fått god kontakt.

– Jeg blir bedre og bedre kjent med Tom med tiden. Når man kjenner kunden godt, blir det lettere å få kjennskap til mål, utfordringer, ønsker og ambisjoner for virksomheten, sier Jan-Ove.

Dette er viktig informasjon, som gjør det lettere å gi riktige og gode råd til kunden og bli en sparringspartner slik at bedriften har gode forutsetninger for at målene nås.

Et nært forhold gir bedre rådgivning

Også Tom kan bekrefte at det blir et tett og nært forhold til regnskapsføreren. Han ble anbefalt Jan-Ove av en kompis, og setter pris på at regnskapsføreren ser hans behov og tilbyr rådgivning som betyr noe for ham personlig.

– Vi har faktisk mye kontakt. Det er regnskapsføreren jeg har mest kontakt med av samarbeidspartnerne mine. De siste årene har han også lært meg å gjøre en del selv, sier han og legger til at Jan-Ove ofte kommer opp med løsninger som gjør ting billigere og enklere.

– I Norsk Regnskap har vi fått kundene mer involvert i egen arbeidsprosess, og det har blitt positivt mottatt. Kunden synes det er moro å gjøre ting selv som påvirker egen bedrift, understreker Jan-Ove.

Tom bekrefter at han setter pris på at regnskapsføreren lar ham ta mer ansvar selv.

– Jeg har mye mer kontroll. Som å legge inn kvitteringer digitalt. Det synes jeg er gøy. Det er derfor jeg fortsatt bruker han, humrer Tom, og legger til at han likevel noen ganger synes synd på regnskapsføreren.

– Jeg tror han har revet av seg mye av håret på grunn av meg, ler han.

Gir du ham mye hodepine?

– Ja, innimellom får han nok brynt seg litt ekstra. Jeg har jo et veldig spesielt yrke, så det fører litt utfordringer med seg å være regnskapsføreren min.

Se hvordan det gikk da vi inviterte Jan-Ove og Tom til studio for å verifisere vår påstand om at ingen kjenner kunden bedre enn regnskapsføreren: