Regnskap Norge-podden: Hvordan jobbe med hvitvaskingsregelverket?

Hvordan implementere hvitvaskingsregelverket? Hva betegnes som en mistenkelig transaksjon? Dette er spørsmål som besvares i denne ukens episode av Regnskap Norge-podden.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Tonje R. Berg gjester denne ukens episode av Regnskap Norge-podden.

Nå er episode 11 av Regnskap Norge-podden tilgjengelig i din podkast-app. Ukens gjest er Tonje R. Bergadvokat, fagansvarlig AML og seniorrådgiver Forretningsstøtte i DNB Eiendom. 

Sammen med Christine Lundberg Larsen snakker Berg om hovedtrekkene ved den nye hvitvaskingsloven.  

 Det viktigste ved den nye loven er at vi skal gi myndighetene etterretningsinformasjon slik at hvitvasking kan straffes, sier Berg. 

 Å sikre etterlevelse ligger nært profesjonsansvaret til regnskapsfører. Det er en del av vårt samfunnsansvar. I det store bildet er det viktig at alle driver ryddig og rent, og betaler den skatten de skal. Det er en del av den norske modellen, sier Lundberg Larsen. 

Tips til hvordan implementere regelverket 

Berg forteller om hvordan eiendom og bank har implementert regelverket. Hun gir dessuten lytterne tips til hvordan innføre rutine, hva som betegnes som en mistenkelig transaksjon og hvordan jobbe med hvitvaskingsregelverket. 

 Hos oss har vi satt ned egne grupper som jobber med risikoanalyse. Gruppene tar for seg alt av tenkelige og utenkelige kunder. Deretter står man igjen med en restrisiko. Denne danner bakgrunnen for en rutine. Har man det på plass, så er det lettere å jobbe med den enkelte kunden, forklarer Berg. 

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify her 

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts her 

Hør Regnskap Norge-podden på PC her.