Lang saksbehandlingstid hos Brønnøysundregistrene

Årsaken skyldes økt pågang og manglende kapasitet hos Brønnøysundregistrene.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Administrerende direktør i Regnskap Norge, Rune Aale-Hansen, er bekymret for den lange saksbehandlingstiden i Brønnøysundregistrene. Foto: CF-Wesenberg.

Dette må myndighetene ta på alvor og sørge for å bevilge nok ressurser, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

– Flere av våre medlemmer har kontaktet oss for å orientere om lange saksbehandlingstider hos Brønnøysundregistrene. Dette er bekymringsfullt og skaper store problemer for lokalt næringsliv over hele landet, sier Regnskap Norge-sjef Rune Aale-Hansen. – Behandlingstiden er i enkelte tilfeller på tre til fire uker, og har i sommer vært på over en måned.

For noen år tilbake var behandlingstiden for innkommende elektroniske registermeldinger gjerne ikke mer enn 3–4 dager.

– Situasjonen er svært uheldig for nye selskaper som er avhengige av å være registrert for å kunne kjøpe varer og tjenester – fordi de gjerne må oppgi et organisasjonsnummer de ikke har. Med tanke på tiden vi er inne i og konsekvensene pandemien har hatt for næringslivet, er det viktigere enn på lenge at nye selskaper kommer i gang raskest mulig, hevder Aale-Hansen.

Brønnøysundregistrene er klar over situasjonen

– Brønnøysundregistrene forteller oss at den lange saksbehandlingstiden skyldes økt volum i antall saker, nedgang i ressurser og den økonomiske situasjonen. De uttrykker selv en bekymring for situasjonen de står i, og tror ikke det vil skje noen forbedringer på saksbehandlingstiden med det første. Samtidig forventes det at antallet saker vil øke i tiden fremover, forklarer Aale-Hansen og avslutter: – Regnskap Norge mener det er kritisk at det settes av tilstrekkelige midler i statsbudsjettet til at Brønnøysundregistrene kan ta unna saker uten å være en flaskehals for næringslivet.