Se opp for svindlere i sommer!

Sommeren er høytid for svindelforsøk og tvilsomme salgsfremstøt overfor norske bedrifter. Når temperaturen stiger og konsentrasjonen synker kan ikke bare den ferske sommervikaren, men også daglige ledere og faste medarbeidere være lette bytter for kataloghaier og andre som ikke følger vanlige spilleregler.

Del

Et fellestrekk ved mange av fremstøtene er at den som ringer oppgir å ha vært i kontakt med bedriften tidligere, selv om dette nødvendigvis ikke er tilfelle.

En slik opplysning bør man alltid etterprøve. Ikke minst er det grunn til å være
på vakt hvis det fremstår som uklart hvem selgeren har hatt kontakt med eller at personen vedkommende påstår å ha vært i kontakt med tilfeldigvis er på ferie. Hvem som er på ferie, eller ikke, er informasjon hvem som helst ofte kan få tak i bare ved å ringe bedriftens sentralbord.

Én metode svindlerne benytter er å hevde at bedriften allerede har et abonnement på oppføringer i en katalog. Når man, som mange gjør, ber om at kontrakten avsluttes umiddelbart, får man tilsendt et oppsigelsesskjema som skal undertegnes og returneres. Ofte er imidlertid oppsigelsesskjemaet en kontrakt, som hvis den underskrives, forplikter virksomheten til å betale store beløp.

En lignende form for uærlig fremferd er at selger tilbyr et rimelig prøveabonnement, men som i realiteten er et kostbart abonnement som kan binde bedriften i flere år framover. Typisk går så lang tid før den første fakturaen dukker opp, at det er for sent å komme seg ut av prøveabonnementet.

En tredje svindelform er at virksomhetene benytter et navn som ligger tett opptil andre og mer kjente aktører i markedet og sender ut ferdig utfylte giroblanketter til kunder som på ingen måte har bestilt katalogoppføring fra selskapet. På «faktura-delen» står de fleste opplysninger som finnes på en vanlig faktura, som produktnummer, annonsepris og mva. I feltet hvor det vanligvis står betalingsfrist står det imidlertid «reg. frist» eller lignende. Dermed kan personene bak, hvis de blir avslørt, hevde at de aldri har sendt noen faktura, bare et tilbud.

Svindelforsøkene rammer alle typer bedrifter, men det er ikke uvanlig at det er de mindre virksomhetene som blir kontaktet og lurt. For eksempel er det vanlig at «selgerne» ringer til barnehager, frisører, kiosker, avdelingskontorer og ikke minst nyetablerte enkeltpersonforetak hvor den næringsdrivende har liten eller ingen erfaring i å takle denne typen henvendelser. Det er også viktig å være klar over at det ikke bare er kataloghaiene som benytter seg av denne typen uryddige salgsmetoder og rene svindelforsøk. Andre aktører som opptrer på omtrent samme måte kan være selgere av printertoner, lysstoffrør og lignende.

For å unngå å bli svindlet bør alle virksomheter ha klare rutiner for hvem i virksomheten som skal kunne inngå avtaler på virksomhetens vegne. Alle andre bør si nei, og henvise til vedkommende som har ansvaret for dette.

Både for de som har ansvaret for å inngå avtaler, og for de som ikke har det, kan det være smart å gjøre seg kjent med varslingslisten.no. Dette er en nettside som Regnskap Norge, sammen med flere andre organisasjoner, står bak og som blant viser fremgangsmåtene useriøse telefonselgere benytter, og hvordan man kan unngå å bli
lurt opp i stry.

Her er de viktigste rådene:

Ikke aksepter et tilbud uten at du er sikker på hva det omfatter
Hvis både produktet og bedriften er ukjent, bør du være ekstra på vakt. Vær særlig oppmerksom på bedrifter som spiller på navnelikhet med etablerte produkter eller
bedrifter. Kontroller at en eventuell henvisning til eksisterende kunderelasjon er reell. Be eventuelt om å få oversendt kopi av avtale som påstås å være inngått tidligere.

Be om å få tilbudet skriftlig
Selgere som har hastverk med å få sluttet en avtale er det all grunn til å være skeptiske til. Under forutsetning av at du finner tilbudet interessant, be om å få oversendt tilbudet skriftlig slik at du kan vurdere det i ro og mak.

Les avtalevilkårene grundig
Les særlig bestemmelser om pris, betaling, bindingstid og opphør. Les gjennom all tekst, også den som er skrevet med liten skrift. Sjekk at ordrebekreftelser og fakturaer virkelig stemmer overens med det du mener å ha bestilt eller avtalt.

Er selger pågående – vær skeptisk
Hvis du blir forsøkt presset til å takke ja til et «spesielt godt tilbud», er det god grunn til å være ekstra skeptisk. Ikke la deg presse av at tilbyderen sier det haster med å ta en avgjørelse. Merk at det ikke gjelder noen generell angrerett for næringsdrivende slik som for forbrukere.

Responder på feil
Ta deg alltid tid til å sende en enkel, skriftlig reklamasjon til avsender hvis du mottar uriktige ordrebekreftelser, fakturaer, inkassovarsler eller lignende – og gjør det raskt.

Ikke betal for å bli kvitt et problem
Ved å betale denne type fakturaer er du med på å opprettholde inntektsgrunnlaget til useriøse aktører og dermed indirekte bidra til at enda flere næringsdrivende blir utsatt for problemene.

Ikke la deg skremme av ordet «inkasso» 
Hvis du kan dokumentere at du har bestridt kravet og at dine innsigelser er berettigede, kan ikke et inkassofirma inndrive kravet.

Dette kan du gjøre hvis du er blitt lurt

  • Hvis du har innsigelser mot en ordrebekreftelse eller faktura du har mottatt, er det viktig at du så snart som mulig sender leverandøren en skriftlig, begrunnet innsigelse mot det du mener er uriktig.
  • Dersom du blir truet med inkasso eller betalingsanmerkning av en inkassator (typisk et inkassofirma eller en advokat), må du straks oversende kopi av reklamasjonen til inkassatoren, for å vise at kravet er omtvistet. Dette skal hindre at kravet drives inn som ordinær inkasso hvor gebyrene stadig påløper og med stor risiko for betalingsanmerkning.

  • Eventuell inndriving av kravet må da skje i form av ordinær rettsprosess. I praksis betyr dette normalt at saken må bringes inn for de ordinære domstoler som i første instans dermed vil være forliksrådet.

  • Hvis grunnen til at du ikke har kommet med noen innsigelser tidligere er at du har blitt villedet av leverandøren, må du påpeke dette (reklamere) overfor leverandøren/inkassatoren så snart du blir klar over det.

  • Du trenger ikke gjøre mer utover å sende én reklamasjon til leverandøren og deretter til den som eventuelt skal innkassere kravet på leverandørens vegne. Du kan overse nye purringer når du har dokumentert reklamasjonen overfor leverandøren og inkassatoren. Dersom leverandøren eller inkassatoren bringer saken inn for forliksrådet, må du gjøre rede for saken til forliksrådet ved å besvare forliksklagen og eventuelt møte frem i rettsmøte.

  • Hvis inkassatoren fortsetter inndrivelse av kravet som ordinær inkasso (med inkassogebyrer, i stedet for ordinær sak for forliksrådet) etter at du har dokumentert at kravet er omstridt, kan du ta dette opp med Finanstilsynet eller Inkassoforeningen. (Hvis det er et advokatfirma som er inkassator, kan man ta det opp med Tilsynsrådet for advokatvirksomhet.)

Aktuelle kurs

Aktuelle kurs