Sommeren er høysesong for svindlere

I sommermånedene har mange virksomheter færre ansatte på jobb, flere vikarer og dårligere rutiner og intern kontroll. Dette utnytter svindlerne seg av.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert

Økokrim har gått ut med en advarsel mot falske fakturaer, e-post-svindel og CEO-bedragerier. Dette er særlig aktuelt om sommeren, når det er lavere bemanning, flere vikarer og mindre kontroll enn vanlig i virksomhetene.

Fakturabedragerier (falske fakturaer) innebærer at det betales ut vederlag for varer og tjenester som enten ikke eksisterer eller er av elendig kvalitet. Direktørbedragerier eller CEO-bedragerier, er svindel der personer som utgir seg for å ha en overordnet stilling i en virksomhet tar kontakt med en underordnet og manipulerer vedkommende til å foreta urettmessige utbetalinger.

Penger som utbetales urettmessig på grunn av slike bedragerier er vanskelig å få tilbake, særlig ved betaling til utlandet. Pengene er derfor ofte tapt. Kunnskap om bedragerne og metodene deres, våkne ansatte, gode rutiner og god intern kontroll er derfor viktig for å forhindre tap. 

Økokrim kommer med følgende råd:

"Ikke betal for å bli kvitt et problem, ikke la deg skremme av ordet 'inkasso', ikke la deg stresse av korte tidsfrister og sjekk om personer og selskaper virkelig er den/de disse utgir seg for å være."

Hvis uhellet først er ute og utbetalingen har skjedd, er den klare anbefalingen å anmelde forholdet. 

Les mer her.