Slik gjør du nettsidene mer synlige

Har nettstedet til bedriften din skuffende få besøkende? Da kan det lønne seg å se nærmere på hvordan nettstedet kan gjøres mer attraktivt for både brukere og søkemotorer. I en forretningshverdag hvor stadig flere kunder tyr til internett for informasjonsinnhenting blir synlighet i søkemotorene stadig viktigere.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert

 

- I et tøft konkurransemarked må de som selger varer og tjenester vise seg fram og være tilgjengelige for kundene. I dag benytter de aller fleste firmaer og forbrukere søkemotorer for å orientere seg om hva som finnes av produkter og tjenester. Det gjelder også om selve handelen ikke skjer på nett, sier Thor Fjeldberg, seniorrådgiver i Creuna, som er et byrå som integrerer merkevare, reklame og digitale løsninger.

Betydningen av godt og relevant innhold

- Å gjøre bedriften tilgjengelig i søkemotorene betyr i praksis å gjøre seg tilgjengelig i Google, siden åtte av ti bruker denne søkemotoren, sier Fjeldberg.  For at bedriftens nettsted skal være tilgjengelig for både søkemotorene og kundene er det spesielt ett forhold som må vies særlig ekstra oppmerksomhet: Godt og relevant innhold om hvilke produkter og tjenester man tilbyr, presentert på en ryddig og strukturert måte.

Ha en struktur søkemotoren kan kjenne igjen

- Google sammenlignes ofte med en stor robot. For at denne roboten skal ”se” nettsidene til bedriften og danne seg et bilde av hva de handler om, er det viktig at sidene gjøres teknisk tilgjengelige for søkemotoren. Det gjør man ved å bygge opp nettstedet etter en struktur søkemotoren kan kjenne igjen, sier Fjeldberg.

I praksis gjøres dette blant annet ved at ulike elementer på hver enkelt side gis koder etter et fast mønster. For eksempel bør siden gis en beskrivende tittel, overskrifter merkes som sådan, og bilder og bildetekst bør få forståelige navn. Dette gjøres med såkalte HTML koder som ikke er synlige på skjermen, men som er en av grunnsteinene i hvordan internett fungerer.


Lag en plan for hvordan innholdet skal bygges opp

- Like viktig er det at man har en overordnet plan for hvordan det faktiske innholdet skal bygges opp, sier Fjeldberg, som anbefaler at det etableres en struktur hvor hvert produkt eller tjeneste har en egen side. Det gir søkemotorene en forståelig struktur å forholde seg til, og øker sjansene for at enkeltprodukter og -tjenester blir synlige. 

Lenketitlene må være beskrivende for innholdet

Det er også viktig å se på lenkene som binder nettstedet sammen. Lenketitlene må være beskrivende for innholdet. Standardlenketeksten ”Les mer ...” forteller hverken leserne eller søkemotorene om hva som venter i andre enden av lenken.  Søkemotoroptimalisering handler om å gjøre seg synlig på de tingene som er viktig for akkurat din bedrift. I mange bransjer har man et eget vokabular med uttrykk som fagpersonene bruker seg i mellom, men som kundene nødvendigvis ikke har samme forhold til. Man bør heller sette seg i mottakernes sted og bruke deres språk, understreker Fjeldberg. 

Ofte er det enkle det beste. Leverer du regnskapstjenester til landbruket så bør du også ha en side med overskriften «Regnskap for gårdsbruk» - hvis det er slik en potensiell kunde ville beskrevet tjenesten din. Prøv også å si det viktigste først, slik at de beste argumentene dine får mest oppmerksomhet. 

Vær tydelig på hva du tilbyr og det du har kompetanse på

- Overraskende få tør å være konkrete på hva de faktisk tilbyr og hva de har kompetanse på. Det gir dårlig uttelling i søkemotorene. Vær tydelig. Da finner både søkemotorene og kundene fram. En måte å sjekke om man har lykkes i å optimalisere bedriftens nettsider er å se hvilken plass de ulike sidene ligger på i resultatsidene til søkemotoren. Det kan være en indikator på om man får trafikk inn på siden fra søkemotorene. Det har likevel liten hensikt å score høyt hos søkemotorene på søkeord som nesten ingen av kundene bruker, så fokuser på de områdene som er viktigst for deg. 

- Min anbefaling er heller å starte i den andre enden, ved å skaffe seg oversikt over hvor mange besøk man får til nettsiden, og så se på hvor mange av treffene på sidene som førte til at kundene henvendte seg. Dette er viktigere enn hvilken plass man ligger på. En fellesnevner for regnskap og søkemotoroptimalisering er at begge forsøker å sammenstille inn- og utstrømmer for å kartlegge effektivitet. Først når man har oversikt over effekten, kan man vurdere ulike tiltak for å øke antallet besøkende, sier Fjeldberg.