Lønn og HR – et stort og viktig fagområde

Nok et kull lønn- og HR-rådgivere har fått sin sertifisering fra Regnskap Norge, og de har delt sine erfaringer fra programmet.

Del
Regnskap Norge gratulerer de nysertifiserte lønn- og HR-rådgiverne!

I starten av juni ble 21 deltakere tildelt diplom og kan nå titulere seg som sertifiserte lønn og HR-rådgivere. Dette er lønn og HR-programmets andre kull, og tredje kull avsluttes i slutten av juni.

Det er liten tvil om at programmet har truffet et behov i bransjen; høstens program er allerede fulltegnet, og vi har satt opp nok et kull i oktober.

Under den digitale avslutningsseremonien delte konstituert administrerende direktør i Regnskap Norge, Christian Engeskaug, ut digitale diplomer, og kullet delte erfaringer og tanker fra programmet, og hva de tar med seg videre.

Utbyttet av programmet

Flere av deltakerne trekker frem personlig utvikling, større bevissthet rundt rådgiverrollen, og muligheten til å løfte seg i et nettverk med mennesker som jobber med det samme som noe av det viktigste de tar med seg fra programmet.

Verdifullt nettverk

Å kunne dele erfaringer og utfordringer i et fora, hvor du møter forståelse hos andre som driver med det samme som deg, oppleves svært verdifullt. Regnskap Norge vil tilrettelegge for at deltakerne kan fortsette å bruke dette nettverket etter endt sertifisering, for videre kunnskaps- og erfaringsdeling.

Et stort fagområde

Deltakerne er enige om at lønn & HR er et stort fagområde, som krever høy kunnskap og kompetanse for å kunne gjøre en god jobb. For å kunne veilede kundene må man ha god oversikt over lovverket.

Etter endt kurs har flere endret syn på for eksempel HR-administrative oppgaver; de ser at de allerede gjør en del slike oppgaver, og at det er flere oppgaver de faktisk kan bistå kundene med.

Bevissthet rundt rådgiverrollen

Flere har kjørt lønn i mange år, men har ikke vært like bevisste på at de også har drevet med rådgivning i forbindelse med lønnsarbeidet. At programmet har vært en øyeåpner rundt dette, har også ført til at flere ser mulighetsrommet og hva de kan levere av tjenester til kundene sine innen lønn- og HR-området.

En av deltakerne trakk frem at den største innsikten fra programmet var rundt egen rolle og jobben som utføres. For å kunne formidle og synliggjøre verdien av denne for kundene, er det avgjørende at regnskapsføreren er klar over hva han eller hun faktisk leverer og verdien av dette for kunden.

Det handler om to ting: Å kjenne sin egen kompetanse og kartlegge kundens behov – for å vite hvordan kompetansen kan utnyttes på en måte kunden er tjent med.