Oversikt over innrapportert lønn og skattetrekk er nå tilgjengelig i Altinn

Den nye innsynstjenesten gir arbeidstakere mulighet til å kontrollere hva arbeidsgiver har innrapportert av lønn og ikke minst skattetrekk.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert

Som ledd i overgangen til fortløpende lønnsinnrapportering til det offentlige via a-ordningen, er det etablert en innsynstjeneste som gjør det mulig for arbeidstakere å følge med på hva som til enhver tid er innberettet fra arbeidsgivere. Tjenesten erstatter i prinsippet den gamle kopien av lønns- og trekkoppgavene, men gir selvsagt langt tidligere, hyppigere og mer detaljert informasjon.

Formålet med tjenesten er at arbeidstaker skal kunne sammenligne lønnsslipper og den årlige sammenstillingsoppgaven med den informasjon som fremkommer i rapporten fra innsynstjenesten. Som arbeidstaker skal du dermed slippe å vente helt til selvangivelsen kommer, før du får innsyn i hva arbeidsgivere har innberettet på deg.

Regnskap Norge vil særlig anbefale at arbeidstakere som ikke er trygge på at skattetrekket blir innberettet korrekt fra arbeidsgiveren, tar i bruk innsynstjenesten. Dette kan bidra til å sikre at du som arbeidstaker ikke får problemer med å bevise at skattetrekk er gjennomført, noe som dessverre er en problemstilling i enkelte tilfeller og særlig i forbindelse med konkurser.

Rapporten fra innsynstjenesten både bestilles og mottas i Altinn.

Det tar litt tid fra du bestiller rapporten til den ligger i pdf-utgave i "Min meldingsboks". Du må for øvrig gjennom noen steg i Altinn før bestillingen er gjennomført, så særlig brukervennlig er den tekniske løsningen ikke.

Rapporten kan bestilles i to utgaver. Den ene inneholder en oppsummering for året. Denne egner seg godt til å sammenligne med den årlige sammenstillingsoppgaven arbeidsgiver skal levere arbeidstakeren ved årsslutt. Den andre inneholder i tillegg en spesifikasjon pr måned, og er dermed fin å bruke dersom du vil sammenligne rapporten med lønnsslippene du som arbeidstaker skal ha mottatt fra arbeidsgiver ved lønnsutbetaling.

Stegene i Altinn Ved å klikke her kommer du til bestillingstjenesten. Klikk på boksen sentralt på siden som inneholder illustrasjon av en PC og teksten "Gå til tjenesten".

Logg deg inn i Altinn, for eksempel med hjelp av BankID.

I neste bilde angir du hvilken rapport du vil ha, i tillegg til år. For å komme videre må du først trykke på knappen "Kontroller skjema". Etter å ha fått den unødvendige aksepten på korrekt skjema, trykker du "Videre til innsending".

Neste steg skulle også vært unødvendig, men her må du altså bekrefte bestillingen ved å trykke på den relativt bortgjemte "Send inn"-knappen (til høyre i bildet).

Neste bilde er en kvittering, også dette egentlig et unødvendig steg. Her kommer det frem at rapporten gjøres tilgjengelig i "Min meldingsboks" (se valget under Altinn-logoen oppe til venstre).

Som tidligere nevnt kan det ta noen minutter før rapporten er tilgjengelig i meldingsboksen. Valget heter "Mine inntekter og arbeidsforhold for 2015", og når du klikker her kommer du til en side hvor du får tilgang på pdf-dokumentet "innsynsrapport".

Upresis informasjon om arbeidsforhold? Det kan hende du vil reagere på at yrkesbetegnelsen ikke stemmer helt overens med tittelen din. Her skal arbeidsgiver ha forsøkt å finne en betegnelse som passer best mulig med din reelle tittel, ut fra ei liste over tilgjengelige yrkesbetegnelser. I tillegg var det tillatt å angi siste lønnsjustering som 1.1.2015, da det kun er senere datoer som har praktisk betydning. 

Les mer om innsynstjenesten hos Altinn.