eFaktura 2.0: Nå kan alle fakturere privatkunder rett i nettbanken

Stadig flere privatpersoner aksepterer eFaktura fra alle godkjente utstedere. Det gjør faktureringen mer effektiv og billigere, samtidig som det forbedrer likviditeten og kundeopplevelsen.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Enklere nå: Snekkere og andre håndverkeryrker, som vanligvis bare fakturerer kunden én eller to ganger, har tidligere hatt vanskelig for å bruke digital faktura. Med eFaktura 2.0 er dette blitt enklere. Foto: Annie Gray/Unsplash

eFaktura er en enkel betalingsmåte for oss forbrukere i nettbanken. Regningene kommer ferdig utfylt med beløp, kontonummer, dato (som kan endres) og – ikke minst – KID. Men skal vi være ærlige, har eFaktura hittil vært bare delvis så effektivt og utbredt som det burde være, særlig i et land som normalt kan smykke seg med å ligge i front på digitalisering og standardisering innen betaling.

eFaktura har vært tungvint å etablere

Etableringen av eFaktura har vært lite effektiv fordi det til nå har vært krav om at hver enkelt avtale må inngås mellom den enkelte forbruker og bedriften som har ønsket å fakturere oss. Som regel har det først blitt sendt en papirfaktura minst én gang og/eller en pdf som e-post. Deretter har kunden manuelt tastet inn mottaker, KID, beløp, kontonummer og betalingsdato i nettbanken.

Dette har i seg selv begrenset utbredelsen. Den generelle anvendelsen har i tillegg blitt bremset av at eFaktura i praksis har blitt en betalingsform for bedrifter som fakturerer oss igjen og igjen – typisk for abonnementer, strømavtaler og treningsmedlemskap. Håndverkere og andre som fakturerer hver enkelt forbruker sporadisk, har ikke hatt mulighet til å bruke eFaktura i særlig grad.

Enklere nå

Med eFaktura 2.0 skal det tungvinte være en saga blott. For hva om din bedrift kunne sende eFaktura uten å inngå en særskilt avtale med den enkelte kunde? Altså, sende eFaktura til alle som sier seg villig til å motta denne type betalingsanmodning?

Det er nettopp dette som er eFaktura 2.0. Nå kan vi som bankkunder si ja takk til å motta eFaktura fra alle. Og det gjør vi i økende grad. Ved inngangen til 2019 hadde halvparten av landets rundt 3 millioner nettbankkunder allerede gjort dette valget i sin egen nettbank.

Nå kan bedrifter som selger til privatpersoner matche egne kundelister med basen på 1,5 millioner navn. Her gjør bedriften oppslag mot kundens navn, telefonnummer og e-post. Det betyr at virksomheter kan benytte eFaktura også ved det aller første salget til privatpersoner.

Digitalisering med gevinster for alle

Det er grunn til å tro at den nye generasjonen eFaktura vil få betydelige positive effekter for både kunder, bedrifter og samfunnet:

  • Kundene får færre purringer fordi flere fakturaer blir klare til betaling i nettbanken, ferdig utfylt med mottaker, KID, beløp, kontonummer og forfallsdato. Dette gir en bedre kundeopplevelse.
  • Løsningen gir også en mer effektiv og rimeligere utfakturering for bedriftene, og når flere betaler i tide får de også bedret likviditeten.
  • Når det trykkes færre papirfakturaer spares det skog, og når det sendes færre papirfakturaer ut til kunden blir det mindre transport: Godt for miljøet!

Snakk med regnskapsføreren din

Lurer du på hvordan din bedrift kan ta i bruk eFaktura for betaling fra privatpersoner? Snakk med regnskapsføreren din, som vet hvilke forutsetninger som må være på plass for at dere kan høste disse lavthengende digitaliseringsfruktene!

Denne artikkelen ble først publisert i Regnskap & Økonomi 1/2019.