– Regnskapsføreren er en trygghet og sparringspartner

Regnskapsførerne strekker seg langt for norsk næringsliv og gir bedriftene nødhjelp i en vanskelig situasjon. Det legger takknemlige kunder merke til!

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Arnt Sæther er profesjonell gledesspreder og uttrykker sin takknemlighet overfor regnskapsføreren som bistår i en utfordrende situasjon.

Koronautbruddet har store konsekvenser for næringslivet, og mange bedrifter sliter med å få endene til å møtes. Arnt Sæther, som er profesjonell gledesspreder og foredragsholder gjennom bedriften Happiator, er intet unntak. Til tross er hønefossingen ved særdeles godt humør.

– Selv om butikken går dårlig, har jeg det kjempebra! Alle foredragene forsvant over natten, men jeg driver på. Nå når kundene er borte kan jeg gjøre alle de oppgavene som jeg tidligere har utsatt til «når jeg har bedre tid».

Regnskapsføreren gir trygghet

Enhver bedrift går nå igjennom tallene sine. For Arnt er tall som pesten selv.

– Når jeg ser et regnskap blir jeg helt nummen. Det orker jeg ikke å forholde meg til. Jeg kan selvfølgelig hvis jeg tar meg sammen, men hvis jeg kan slippe så ønsker jeg aller helst det. Og det kan jeg med regnskapsføreren min.

Arnt er kunde av ECIT Veiby Akonto og skryter av regnskapskontoret.

– De er regnskapsavdelingen min. De fakturer, de purrer og de kjører lønnen min. Jeg kunne nok spart penger ved å bruke Fiken, men da hadde jeg ikke fått den samme hjelpen. Regnskapsføreren er en trygghet og sparringspartner.

Vil kundene vel

Arnt føler seg heldig som opplever at regnskapsføreren ikke bare selger en tjeneste, men at de oppriktig vil ham vel.

– Det er utrolig personlig å åpne økonomien sin for andre. Som kunde er man hudløs i møte med regnskapsføreren. Da er det godt å føle at regnskapsføreren vil meg vel. Slik som nå nettopp da jeg ble nødt til å permittere meg, så ringte jeg straks til regnskapsføreren min. De fortalte meg med en gang hva jeg måtte gjøre. Skulle jeg ha funnet ut av det selv hadde jeg måtte bruke lang tid, forteller Arnt.

Ellen Ørpen Aamodt, daglig leder og autorisert regnskapsfører i ECIT Veiby Akonto, bekrefter at hun og kollegaene strekker seg langt for kundene, og at de i dagens situasjon trer inn i en rolle som omsorgsarbeidere.

– Alle ønsker så gjerne å hjelpe bedriftene. Vi er tett på kundene våre og har fulgt dem i mange år, så det er naturlig at vi bryr oss og gir dem ekstra omsorg. Virksomhetene er bekymret for situasjonen de står i akkurat nå. Derfor er det viktig at vi i tillegg til å gi bistand vedrørende krisepakker også sørger for oppdaterte tall, slik at kundene har et oppdatert regnskap å styre etter.

Når regnskap og psykologi møtes

Næringslivet ble plutselig snudd på hodet da de strengeste tiltakene siden andre verdenskrig ble innført som følge av koronautbruddet. Regnskapsførerne kjenner godt på trykket.

– Vi har fått mange spørsmål om permitteringsvarsler, dagpenger og krisepakker. I tillegg hjelper vi kundene med å søke om kompensasjon fra staten, vi vurderer likviditeten og produserer ferdige regnskap. Til tider fungerer vi også litt som en psykolog; vi er der for kundene når de trenger noen å prate med, sier Ellen.

7 tips fra regnskapsføreren

Ellen, som brenner for å hjelpe kundene og som får energi av alle de gode tilbakemeldingene den siste tiden, avslutter med å gi syv tips til bedriftene:

  1. Se på kostnadene. Er det noe du kan kutte?
  2. Gå i dialog med leverandører.
  3. Ta vare på kunder og ansatte.
  4. Reforhandle lån.
  5. Fokuser på operativ drift
  6. Vær kreativ! Kan du levere tjenester digitalt?
  7. Bruk regnskapsføreren din aktivt!

Ellen Ørpen Aamodt, daglig leder og autorisert regnskapsfører i ECIT Veiby Akonto.