Regnskapslovutvalg oppnevnt
Det er oppnevnt et utvalg som skal gjennomgå regnskapsloven med sikte på å modernisere og forenkle regelverket, samt tilpasse de norske reglene til nytt EØS-regelverk på området.
Finansdepartementet skriver følgende i sin pressemelding:
"Oppnevning av utvalget er en viktig del av Regjeringens arbeid med å forenkle hverdagen for næringslivet. Det er særlig viktig å se på kravene de minste bedriftene møter, sier finansminister Siv Jensen.
Det har skjedd mye i Norge og internasjonalt siden vi fikk den regnskapsloven vi har nå. Blant annet er det vedtatt et nytt konsolidert regnskapsdirektiv i EU. Det er økende behov hos regnskapsbrukerne for regnskapsinformasjon av høy kvalitet. Samtidig kan ny teknologi og mer rasjonelle rapporteringsrutiner gi rom for å redusere byrdene for dem som fører regnskap.
Regnskapslovgivningen skal bidra til at norske regnskapspliktige viser reelle perioderesultat og stilling etter sunne bedriftsøkonomiske prinsipper. Utvalget skal gjennomgå hele regnskapsloven for å modernisere og forenkle regnskapsregelverket. Utvalget skal foreslå gjennomføring av kommende EØS-regler som svarer til EUs nye regnskapsdirektiv, samt vurdere forenklinger for såkalte mikroforetak. Det skal også vurdere forenklinger for andre grupper av foretak."
Det oppnevnte utvalget består av følgende personer:
- Professor Erlend Kvaal (utvalgsleder), Oslo
- Advokat Stig Berge, Oslo
- Statsautorisert revisor Elisabet Ekberg, Bergen
- Statsautorisert revisor Aase Aamdal Lundgaard, Oslo
- Statsautorisert revisor Tove-Gunn Moen, Sandnes
- Seniorrådgiver Rune Tystad, Oslo
Del I av mandatet, som det skal avgis utredning til innen 26. juni 2015, omfatter følgende punkter:
- Vurdere endringer som kreves for å gjennomføre direktiv 2013/34/EU (det konsoliderte regnskapsdirektivet)
- Vurdere endringer utover det som er nødvendig for å gjennomføre direktivet
- Vurdere om det i større utstrekning enn i dag kreves eller åpnes for løsninger som følger av internasjonale regnskapsstandarder
- Vurdere om den rettslige standarden god regnskapsskikk bør videreføres
- Vurdere om det er behov for selskapsrettslige tilpasninger for å sikre likt utbyttegrunnlag uavhengig av regnskapsspråk
Del II av mandatet, som det skal avgis utredning til innen 24. juni 2016, omfatter følgende punkter:
- Vurdere kravene til presentasjon av opplysninger om ikke-finansielle forhold og om det kan gjøres unntak fra noen av disse opplysningskravene for små foretak
- Vurdere kravene til åpnings- og mellombalanse i selskapslovgivningen
- Vurdere adgangen til å benytte avvikende regnskapsår
- Vurdere om det bør innføres regler om delårsregnskap i regnskapslovgivningen
- Vurdere reglene om filialregnskapsplikt