Endringer på gang i Altinn

Vedlikeholdet vil gi driftsutfordringer i perioden 11. - 15. februar

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert

Ny versjon av Altinn produksjonssettes i uke 7. I den forbindelse vil løsningen være stengt i to omganger. Dette gjelder onsdag 11. februar mellom 01:00 og 06:00, og søndag 15. februar mellom 08:00 og 12:00.

Det kan i tillegg oppleves følgende:

  • Onsdag 11. februar mellom 18:00 og midnatt vil Altinn kunne oppleves som tregt
  • Lørdag 14. februar mellom 08:00 og 15:00 vil det kunne ta lengre tid enn normalt før man mottar kvittering på innsendinger
  • Lørdag 14. februar mellom 08:00 og 12:00 er muligheten for å logge inn med egenregistrert bruker (uten fødselsnummer) stengt
  • Søndag 15. februar mellom 12:00 og 14:00 kan Altinn oppleves som ustabil

Endringer
Som vanlig inneholder februar-versjonen av Altinn endringer for selvangivelsen. I tillegg melder Altinn sentralforvaltning (ASF) om at det kommer en rekke forbedringer og feilrettinger i øvrige deler av løsningen.

Mange av endringene i den nye versjonen er ikke synlige for brukerne, men enkelte endringer vil være godt synlige.

Bedre sortering i arkivet
I juni 2014 ble det innført en endring i «Til min behandling» i Min meldingsboks som sørget for at tjenester beholdt sin opprinnelige dato (opprettet eller mottatt) og ikke bruke «sist endret»-dato til sortering. Nå vil denne endringen også gjelde for skjema som arkiveres (i «Arkivert»). NB! Meldinger som allerede er arkivert vil fortsatt sorteres etter datoen de ble arkivert.

Kontaktskjema for ABS
Det lages et nytt kontaktskjema for å sende spørsmål til Altinn brukerservice. Dette vil sikre at ABS får mer av informasjonen de trenger for å kunne yte god hjelp til brukerne. 

Noen designforbedringer
ASF innfører en ny knapp for å gjøre det tydeligere hvor man skal klikke for å gå fra informasjonssiden om en tjeneste til selve tjenesten. I tjenestene gjøres det også forbedringer på knappene nederst samt "brødsmulestien" (stegene som vises for å si noe om hvor langt man er kommet i tjenesten).

Klikk her for en fullstendig oversikt over alle endringer i versjonen. Endringer som kun gjelder selvangivelsen med vedlegg fremgår ikke.

Møte med Brønnøysundregistrenes ledelse
NARF møtte for øvrig Brønnøysundregistrenes ledelse 11. februar. Her ble det tatt opp en rekke saker. Det mest konkrete handlet om bedre målretting på varsler og kvitteringer, samt enklere delegering av roller og rettigheter. Vedrørende førstnevnte meldte vi at det må fremgå av varslene og kvitteringene hvem og hva saken gjelder, samt få et skille på om saken er godkjent eller innholder endringsbehov.