Er dine kunder registrert med din kontaktinformasjon i ID-porten (Altinn m.fl.)?

Riktig kontaktinformasjon er viktig ved årets skatteoppgjør. 10. juni er frist for at oppdateringer skal bli hensyntatt ved skatteoppgjøret i juni.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert

Tidligere i år bestemte regjeringen at digital kommunikasjon med det offentlige skal være hovedregelen. Skatteetaten tar som første virksomhet i bruk et nytt felles kontakt- og reservasjonsregister for offentlig sektor. Registeret inneholder over tre millioner innbyggere som har registrert sin e-postadresse og/eller mobilnummer ved innlogging til offentlige tjenester på nett. De fleste av disse får i år skatteoppgjøret bare elektronisk.

Skatteetaten sender varsel på SMS og/eller e-post til hver enkelt når skatteoppgjøret er klart. Det er derfor viktig at alle er oppført med riktig kontaktinformasjon slik at varselet når frem til skattyter.

Har du registrert din epost eller mobilnummer for kunder eller andre du har hjulpet med pålogging via ID-porten? Da bør du be disse om å oppdatere sin kontaktinformasjon, eventuelt bistå dem med å korrigere kontaktinformasjonen. Det kan de gjøre ved å velge tjenesten Oppdater kontaktinformasjonen dinwww.norge.no.

Innlogging skjer på samme måte som i Altinn, og enkleste innloggingsmetode er nok for de fleste å anvende Bank-ID.