Handlet på nett for 69 milliarder kroner

Norsk e-handel omsatte for 69,1 milliarder kroner i 2014. Det er 15 prosent mer enn året før. Holdes salg av tjenester utenom og man ser på netthandelen med varer spesielt, var tilveksten på rekordhøye 16,8 prosent. Til sammenligning hadde detaljhandelen som helhet en vekst på 3,4 prosent i fjor. Vi har sett nærmere på hvordan virksomheter kan etablere betalingsløsninger tilknyttet nettsider og nettbutikker. Med skybaserte løsninger trenger ikke bedriftene selv å ha inngående teknisk kompetanse for å starte en nettbutikk. I dag er nettbutikker blitt «hyllevare» som relativt enkelt kan tilpasses de fleste virksomheters behov. Ønsker du å etablere en nettbutikk hvor kundene skal kunne betale med kort må du imidlertid inngå avtale med flere aktører.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert

Per definisjon er en nettbutikk en interaktiv butikk der kunder kan bestille varer og/eller tjenester direkte fra en selger på internett. Som regel vil dette være en publiseringsløsning med en handlekurvfunksjon. En nettbutikk trenger ikke å ha en online betalingsløsning. Noen nettbutikker tilbyr bare faktura. De aller fleste tilbyr imidlertid ulike online betalingsløsninger, både fordi kundene forventer det, og fordi det gir selger mulighet til å ta betalt for varene allerede ved bestilling.

Avtale med en betalingsformidler

Det er mulig å inngå avtale med en enkelt leverandør av betalingstjenester som for eksempel PayPal, som er en avansert form for elektronisk lommebok.

Kjøpers preferanser er imidlertid forskjellige, og for å gi kundene valgfrihet, og unngå at de avbryter kjøp, er det vanlig at nettbutikkeierne inngår en avtale med en Payment Service Provider (PSP). En Payment Service Provider er en betalingsformidler som tilbyr en tekniske betalingsløsning, som gjør det mulig å motta kortbetaling fra flere typer kort som Visa, Mastercard med flere.

– Den uten sammenligning mest benyttede måten å betale på i nettbutikkene er ved hjelp av en korttransaksjon. Deretter følger faktura, som benyttes i 10-15 prosent av transaksjonene. Bruk av faktura er imidlertid bransjeavhengig, opplyser Henrik Begby Andersen, daglig leder for Dibs Norge, som er den største av de norske betalingsformidlerne

Avtale med kortinnløser

I tillegg til avtale med en betalingsformidler må nettbutikken også inngå en avtale med en kortinnløser.

– Betalingsformidlerne utgjør det tekniske bindeleddet mellom nettbutikken og kortinnløserne. Det er kortinnløserne som sørger for at oppgjøret blir innbetalt på nettbutikkens konto, opplyser Henrik Begby Andersen.

Typiske eksempler på kortinnløsere er Teller, Nordea, Handelsbanken, Swedbank og Elavon. Disse har ofte avtaler med flere enn ett kortselskap, slik at nettbutikken normalt kan nøye seg med å inngå avtale med én kortinnløser. Er nettbutikken under utvikling vil kortinnløser kreve at nettbutikken har en hjemmeside eller testside som oppfyller regelverket til kortselskapene og forbrukermyndighetene, før de inngår avtale.

Integrering

Siste steg er å integrere betalingsløsningen fra betalingsformidleren i nettbutikken. Her finnes det forskjellige integrasjonsmetoder, men de to hovedalternativene er enten å bygge inn løsningen i en integrert ramme på sidene til nettbutikken, eller å la kunden bli sendt videre til et eget betalingsvindu.

– Hvilken løsning man velger kan variere, også fra land til land. I Norge er nettkundene vant til å bli sendt til et eget betalingsvindu for å fullføre transaksjonen, og da oppfattes dette alternativet som trygt.

I England, for eksempel, er det stikk motsatt. Der blir nettbutikker oppfattet som useriøse hvis kundene må gjennomføre betalingen på en ekstern side. Så hvilken løsning man velger vil delvis være avhengig av hvilket marked man henvender seg mot, sier Andersen.

Hele e-handelsveksten skjer nå på mobile enheter

Har du planer om å starte en nettbutikk er det imidlertid et godt tips å velge en løsning som også er tilpasset mobile enheter. 2013 var gjennombruddsåret for mobilehandel i Norge. I 2014 fortsatte denne utviklingen.  I år kan for første gang majoriteten av alle internettkjøp komme til å skje fra en mobil enhet.

– Til inntil nylig har det vært for komplisert å handle fra mobilen. Dette fordi kundene ofte har måttet taste inn sine kortopplysninger ved hvert kjøp. Mange av nettbutikkene som har anstrengt seg for å finne gode løsninger for handel via mobile enheter har imidlertid gjort stor suksess, sier Andersen.

Nå kommer det flere gode og sikre løsninger for mobil betaling på markedet som vil fungere for alle nettbutikker.

– I de nye betalingsløsningene for mobile enheter ligger det et stort potensial for de norske nettbutikkene.  I Norge har hver tiende kunde, og så mye som 30 prosent av ungdommen, ingen annen internettforbindelse enn mobilen og nettbrettet. Når man slipper å taste inn kortopplysningene hver gang, kommer mobilhandelen virkelig til å skyte fart, sier Henrik Begby Andersen.