Viktig at kundene er oppført med egen kontaktinformasjon i ID-porten

Offentlige etater vil framover sende e-poster direkte til alle innbyggere. Regnskapsførere kan få noen av disse e-postene hvis deres kunder har oppgitt sin regnskapsfører som kontakt.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert

I fjor bestemte regjeringen at digital kommunikasjon med det offentlige skal være hovedregelen. Som vi tidligere har omtalt er det derfor viktig at kunder til regnskapsfører oppføres med egen kontaktinformasjon i DIFIs kontaktregister. Fortsatt er det mange som står oppført med kontaktinformasjonen til sin regnskapsfører.

Kontaktregisteret det er snakk om brukes blant annet ved innlogging via ID-porten i Altinn, norge.no, nav.no m. fl. I og med at også andre etater enn Skatteetaten tar i bruk dette nye felles kontakt- og reservasjonsregisteret for offentlig sektor, er det viktig at registeret er oppdatert med kontaktinformasjon til personene selv. Registeret blir obligatorisk for offentlige etater fra 1. januar 2016.

Har du registrert din epost eller mobilnummer for kunder eller andre du har hjulpet med pålogging via ID-porten? Da bør du be disse om å oppdatere sin kontaktinformasjon, eventuelt bistå dem med å korrigere kontaktinformasjonen. Det kan de gjøre ved å velge tjenesten Oppdater kontaktinformasjonen dinwww.norge.no.

Innlogging skjer på samme måte som i Altinn, og enkleste innloggingsmetode er nok for de fleste å anvende Bank-ID.