Flere med i kampen mot grønnvasking

Ringnes, Hydro, Rambøll og Orkla er noen av over 200 norske selskaper som lover å unngå «grønnvasking».

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
– I Ringnes ønsker vi å bruke vår posisjon til å vise vei, sier Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes.

– I Ringnes har vi en offensiv bærekraftsagenda. Vi ønsker å bruke vår posisjon til å vise vei og gjøre en positiv forskjell, sier Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes.

Plast på avveie er et tema som engasjerer mange.

Anders Røed, adm. direktør i Ringnes

Tidlig i november tok han og selskapet han leder et klart standpunkt mot grønnvasking gjennom å signere Grønnvaskingsplakaten. «Grønnvasking» er et samlebegrep for markedsføring som et produkt eller en virksomhet bruker for å fremstille seg selv som bedre for klima, natur og mennesker enn sannheten egentlig gir dekning for.

– Det er bra at Ringnes med sine kjente og kjære merkevarer melder seg på i kampen mot grønnvasking, sier Bjørn Kjærand Haugland. Han er adm. direktør i Skift – næringslivets klimaledere, som er initiativtaker til Grønnvaskingsplakaten. Miljøstiftelsen Zero, WWF og Fremtiden i våre hender har også vært med på å utforme denne plakaten, som er en veileder og rettesnor for virksomheter som vil unngå grønnvasking og bidra positivt til at det grønne skiftet skjer raskere.

– Ved å signere Grønnvaskingsplakaten bekrefter vi at vi lever etter prinsippet om handling foran ord. Som selskap er vi åpne både på hva vi har oppnådd og på hva som gjenstår på vår bærekraftagenda, sier Røed. Ringnes har i sin bærekraftagenda satt konkrete mål om blant annet å redusere bruk av ny plast med tusen tonn årlig innen 2025.

– Gjennom Plastløftet har vi satt oss ambisiøse mål for å kutte unødvendig plast, bruke resirkulert materiale og sørge for at ikke noe av vår emballasje kommer på avveie. Plast og plast på avveie er et tema som engasjerer mange. Men vi ser også at mange forbrukere synes det er krevende å navigere i jungelen av begreper og merkelapper, og nettopp derfor er Grønvaskingsplakaten viktig, sier Røed.

Også Haugland mener tydelige budskap i kampen for å redusere plastforsøpling er viktig for å nå målene.

– Ringnes skal gjennom en transformasjon som følge av sitt plastløfte. Både for å bidra til å forhindre plastforsøpling og for å skape en mer sirkulær økonomi i Norge, der bruken av resirkulerte materialer økes kraftig. På denne reisen vil åpen og ærlig kommunikasjon være en avgjørende faktor, sier Skift-lederen.

 

Ringnes' plast-engasjement:

Innen 2025 skal Ringnes ...

1. Bruke 1000 tonn mindre ny engangsplast i året

2. Sørge for at minst 50 prosent av plasten de benytter er resirkulert

3. Fremme det norske pantesystemet og jobbe for 100 prosent gjenvinningsgrad

Ved utgangen av 2019 hadde Ringnes redusert det årlige plastforbruket med 270 tonn. Andelen resirkulert plast var på 5,6 prosent.