«Verdier som handler om likestilling og mangfold er under press»
– Nå er det kanskje viktigere enn noen gang å stå opp for kjerneverdier som handler om mangfold og likestilling, mener likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon. VIEW Group er et av medlemsforetakene i Regnskap Norge som fremhever mangfold.

– Både i USA og i Europa er det sterke strømninger som aktivt motsetter seg selve grunn-ideene om like rettigheter og muligheter for alle. Verdier som handler om likestilling og mangfold er under press. Mangfoldsarbeid handler om å gi like muligheter, slik at vi kan nyttiggjøre oss den kompetansen som finnes og som vi er avhengig av, uttaler Thon.
TYDELIG STEMME: Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon. Foto: LDO
Går i front og tar ansvar
I rollen som likestillings- og diskrimineringsombud har Thon fått med seg ledere i 15 større bedrifter til å fronte og ta ansvar for likestilling og mangfold.
I en felles uttalelse fastslår ombudet og bedriftslederne at «vi anerkjenner verdien av mangfold i arbeidslivet. Vi tror at et mangfoldig arbeidsliv er viktig for samfunnet, for norske virksomheter og for den enkelte. I tiden fremover trenger vi at alle som kan bidra gis muligheten til det. En virksomhet trenger også å gjenspeile det mangfoldet som finnes i befolkningen, for legitimitet og tillit, for åpenhet og innovasjon og for effektivitet, inntjening og kvalitet. Dessuten kan effekten av det å være i jobb og yte et bidrag til samfunnet knapt overvurderes for hver enkelt.»
Klare signaler fra ledelsen
Likestillings- og diskrimineringsombudet er klar på at ledersignaler er viktig, og at det gjelder å være tydelig på viktigheten av likestilling og mangfold for alle virksomheter. Ombudet fremhever betydningen av å bygge nettverk for egne ansatte.
Det gjør VIEW Group, et av medlemsforetakene i Regnskap Norge, med over 1100 ansatte her i landet. Ledelsen har over tid jobbet systematisk for å styrke likestilling og mangfold.
– Mangfold og DEI (Diversity, Equity & Inclusion) betyr at alle skal ha like muligheter til å bidra og lykkes, uansett bakgrunn. I USA har DEI blitt hett stoff. Juni er Pride-måned, og lokalene våre i Bjørvika glitrer. Vi har satt frem info, flagg og snacks ved fellesområdet, og noen kontorer kjører egne miniversjoner. Pride handler om retten til å være seg selv – og minne oss på at mangfold ikke feires én dag, men hver dag, sier Ingrid Endresen Thorseth, Head of Employer Branding i VIEW Group.
Ser alle grupper
Mangfold og inkludering er ikke bare et krav, men en strategisk satsning for VIEW Group, ifølge Endresen Thorseth.
– Vi måler jevnlig ulike mangfoldsparametere i Winningtemp.
Vi har også gjennomført webinarer for ledere tidligere som omhandler DEI og «unconcsious bias», og tipper vi kommer til å gjøre noe lignende senere i år også. I august arrangerer vi et internt webinar om generasjonsmangfold, med særskilt fokus på Generasjon Z og hvordan vi tilrettelegger for deres behov og forventninger. Vi inkluderer også en egen sesjon om helse i ulike livsfaser/kvinnehelse på arbeidsplassen. Vi fokuser både på småbarnsforeldre og seniorer. DEI er et fokus i ledergruppen, sier Ingrid Endresen Thorseth.
Omdømme, stolthet og rekruttering
Direktør for HR og Fagstøtte i Regnskap Norge, Hilde Elvestuen, berømmer VIEW Group for bevissthet rundt mangfold og likestilling.
– At noen i 2025 ikke skal kunne være seg selv, eller ikke bli sett på som en likeverdig kandidat i en jobbsøkerprosess fordi en velger nettopp det, er for meg helt uforståelig i dagens opplyste verden. Eller hva med valg av årets ferie? Hvor mange har faktisk forkastet populære steder å reise til i år fordi det er farligere å reise dit, bare fordi du er den du er?, undrer Elvestuen.
STÅ SAMMEN: – Vi må ha hele bransjen med oss i verdiene rundt mangfold og likestilling, sier HR-direktør Hilde Elvestuen. Foto: Regnskap Norge
– Regnskap Norge skal styrke omdømme, stolthet og rekruttering til bransjen. Dette jobber vi aktivt ute hos våre medlemmer med, og i forskjellig fora for. I en verden med så stor uro, omstillinger og hurtige endringer innenfor blant annet konstellasjoner og teknologi, er det viktig for oss med bærekraftige, robuste organisasjoner inn i fremtiden. Det klarer vi ikke uten å ha hele bransjen med oss i et aktivt forhold til verdier som mangfold og likestilling – hver dag, hele året. Vi trenger all den kompetansen vi kan få, sier Hilde Elvestuen.