Snart blir det dyrere å kjøpe elbil
1. januar 2026 settes mva-fritaksgrensen for elbiler kraftig ned. Her får du oversikt over endringene.
I statsbudsjettet ble det varselet at dagens fritaksterskel på 500.000 kr for elektriske personbiler skulle senkes til 300.000 kr fra og med 1. januar 2026.
2026 skulle bli det siste året med gunstige mva-regler, for 1. januar 2027 var det lagt opp til at fritaket oppheves i sin helhet. Slik blir det imidlertid ikke.
- Januar 2026 senkes fritaket til 300.000 kr
- Januar 2027 senkes terskelen ytterligere til 150.000 kr
- Fritaket oppheves i 2028
Disse får dagens gunstige mva-regler
Det som har stresset bilkjøpere er imidlertid endringen fra og med 2026, og den er ikke foreslått endret.
Det avgjørende for om personbiler, bestilt og betalt i 2025, kommer inn under fritaksgrensen på 500.000 kr er om bilen leveres i 2025.
Ved innførsel av kjøretøy er det fortollingstidspunktet som er skjæringspunktet, og i tilfelle bilforhandler registrerer kjøretøy i eget navn, legges dette tidspunktet til grunn.
Her er noen scenario:
- Bilen er bestilt i 2025, blir fortollet 30. desember 2025 og levert 2. januar 2026 à De første 500.000. kr er avgiftsfrie
- Bilen er bestilt i 2025, men fortolles og leveres i 2026 à Fritak opp til 300.000 kr
- Forhandler registrerer kjøretøyet i eget navn i 2025 à De første 500.000 kr er avgiftsfrie
Momsgarantier
Flere bilforhandlere har gitt såkalte momsgarantier ved kjøp av bil i 2025. En slik garanti kan innebære at forhandleren dekker eventuell mva. som påløper som følge av fortolling/levering i 2026.
Foreligger ikke en slik garanti, er det kontrakten mellom kjøper og selger som regulerer hvem av partene som må bære den ekstra momskostnaden. Her er det typisk en klausul om at kjøper må bære ekstra kostander knyttet til offentlige avgifter. Likevel bør kjøpere gå i dialog med forhandler om disse skulle bli rammet av de nye reglene, selv om bilen er bestilt i 2025.