Svindelsaker og profesjonsansvarsforsikring

Regnskap Norge ser økende risiko for svindel og høyt press på regnskapsførere. Antallet erstatningssaker etter svindel er økende, og erstatningskravene blir stadig høyere. Med utgangspunkt i to svindelsaker for domstolen - hva må du som regnskapsfører være særlig oppmerksom på? Se opptak av webinaret under.

Innhold i webinaret:

💰 Svindelsaker i domstolen: 

  • Erstatningssak mot regnskapsfører etter fakturasvindel - dom fra Hålogaland lagmannsrett LH-2024-123549 
    • Retten mente regnskapsfører hadde vært uaktsom, men regnskapsfører måtte ikke betale erstatning - hvorfor? 
  • Erstatningssak mot regnskapsfører etter direktørsvindel - sak til behandling i Buskerud tingrett høsten 2025 
    • Kan regnskapsfører bli holdt ansvarlig for betalingsoppdrag når det er oppdragsgiver som har blitt lurt? 

🧑‍⚖️ Saksbehandling og domstolenes vurdering 

  • Hva er viktig å tenke på dersom det oppstår en potensiell sak 
  • Hvorfor ender noen saker med utbetaling og andre ikke? 
  • Hva legger domstolen vekt på? 

💡 Regnskap Norges kollektive forsikringsavtale på profesjonsansvar 

  • Hvorfor er profesjonsansvarsforsikringen så viktig? 
  • Betydningen av å ha tilstrekkelig forsikringssum 
  • Oppdragsavtalen, GRFS og forebyggende tiltak – hva kan regnskapsfører gjøre for å ikke komme i ansvar 

Du møter: 

🙋‍♂️ Toralf Wågheim, advokat og partner i RIISA Advokatfirma 
🙋‍♀️ Cathrine Edvardsdal, jurist Gjensidige Forsikring
🙋‍♂️ Morten Malhotra-Gunro, vert Regnskap Norge 

 

Praktisk informasjon

Dato: 25. september kl. 10:00-11:00 

Pris: Gratis

Passer for: Alle

NB. Dette webinaret gir ikke oppdateringstimer.

Ved spørsmål - ta gjerne kontakt

Pga. Treghet i registreringssystemet kan det ta opptil et par timer før du mottar bekreftelse på påmeldingen. 

Logg inn

For å melde deg på webinaret må du være innlogget på regnskapnorge.no.

 

Logg inn

Spørsmål fra webinaret

  • Ved BankID-tyveri kan banken i visse tilfeller bli holdt erstatningsansvar for det stjålne beløpet, men det avhenger av flere faktorer, og det kan være forskjell på hvordan privatpersoner og næringsdrivende behandles. Spørsmålet er imidlertid på siden av temaet i webinaret, og faller utenfor vårt mandat i denne anledning.  

  • I utgangspunktet er svaret på dette spørsmålet ja. I Tromsøsaken (LH-2024-123549) sa lagmannsretten (min understreking):

     

                «Lagmannsretten tar først stilling til betydningen av at Regnskapshuset AS, ved betaling av fakturaer, avvek fra beskrevne betalingsrutiner når e-post ble benyttet.

    Lagmannsretten er som tingretten av den oppfatning at det var uaktsomt av Regnskapshuset AS å avvike fra en så sentral rutine, og heller ikke sørge for å få den nedfelt skriftlig. Lagmannsretten viser her til tingrettens vurdering på dommens side 13 hvor det fremgår:

     

    «Oppdragsavtalen foreskriver at større endringer av oppdraget skal avtales skriftlig. Det foreligger ingen skriftlige endringsavtaler. Retten er for så vidt enig med saksøkte i at A kunne ha fanget opp den endrete praksis, men dette var et avvik fra avtalen og saksøkte har ikke sørget for å konkretisere hva endringen i så fall gikk ut på.

     

    Endringen som er foreskrevet er slik retten ser det av stor viktighet. Attesteringen er ment som en signering av kunde som logger seg på med brukernavn og passord og bekrefter betalingen med unik bruker. Det er i denne sammenheng også vist til standard for god regnskapsførerskikk hvor regnskapsfører plikter å sørge for kvalitetssikring av oppdraget (punkt 5.2) og rutiner for betalingsoppdrag hvor rutiner skal avtales mellom partene med betryggende rutine for attestasjon/godkjenning (punkt 8.2).

     

    Retten finner at Bs endring av rutiner hvor attestering ikke ble ivaretatt er kritikkverdig og bidrar til svekket sikkerhet for kunden. Dette er slik retten ser det et brudd på regnskapsførers profesjonsansvar når denne type endring ikke tydelig kommer til uttrykk i en endringsavtale med kunden. Det er ikke tilstrekkelig å anta at endringen var omforent.»

  • Ta kontakt med Regnskap Norge, de hjelper medlemmene sine med spørsmål rundt forsikringssum  

  • Nei, det betales ingen egenandel for saksbehandling og forsvarskostnader. Regnskapsfører må kun betale egenandel dersom det blir utbetalt, enten hel eller delvis, erstatning i saken. Dette gjelder uavhengig om saken ender i domstolene eller ikke.

  • Dersom årsaken til at kunden ikke når frem med erstatningskravet overfor Gjensidige, er at erstatningskravet ikke treffer forsikringsdekningen, altså der det ikke er forsikringsdekning fordi ett av unntakene i forsikringsavtalen kommer til anvendelse, kan kunden gå på regnskapsfører etter gjeldende bakgrunnsrett. Dersom årsaken til at kunden ikke når frem med erstatningskravet overfor Gjensidige, er at vilkårene for erstatning ikke er til stede, vil vilkårene for erstatning mot regnskapsfører heller ikke være oppfylt