Skatterapporteringen endres i 2026 - er du klar?
Dagens Altinn II skrus av, og erstattes med Altinn 3. Samtidig flytter Skatteetaten sine skjematjenester over til skatteetaten.no.
For inntektsåret 2025 skal innrapportering av tredjepartsopplysninger enten innrapporteres via ny løsning eller en av de kjente, gamle ordningene.
Velger du innsending fra fagsystem, er det opp til systemleverandøren om ny eller gammel løsning skal brukes. Den praktiske konsekvensen handler nok først og fremst om dere har nødvendige roller og rettigheter. Vi anbefaler at du følger med på hva systemleverandørene dere bruker gir av informasjon.
Det kan også rapporteres tredjepartsopplysninger fra XML-fil via skjemaet RF-1301. Merk at denne løsningen først blir tilgjengelig fra 2. januar, og kun er tilgjengelig på skatteetaten.no. Altinn vil med andre ord ikke inneholde dette skjemaet.
Et tredje alternativ, som først og fremst er relevant ved få innsendinger, er såkalt tasteskjema på skatteetaten.no.
Viktige datoer
Desember 2025
- 10. desember: Skatteetatens gamle tasteskjemaer i Altinn er ikke lenger tilgjengelige
Januar 2026
- 2. januar: Skjemaer for rapportering av tredjepartsopplysninger blir tilgjengelige på skatteetaten.no.
- Oversikt over innsendinger gjort på nye tjenester kommer i ny innboks, både på skatteetaten.no og i Altinn
Februar 2026
- Skattemelding for inntektsåret 2025 kan leveres med eksisterende rolletildeling
April 2026
- 1. april: Frist for å ta i bruk API i lønnssystemer, for innsending av A-meldingen
- 15. april: MVA går over på ny løsning, like i etterkant av frist for terminrapportering 10. april. Alle utsendelser vil vises i ny innboks hos Skatteetaten og i Altinn. Dette gjelder også innsendelser av Mva-melding fra sluttbrukersystemer og Min Merverdiavgift
Mai 2026
- 31. mai er siste dato for bruk av innsendingstjenester, meldingsutsending og formidlingstjenester i Altinn II
Juni 2026
- 19. juni: Altinn II skrus av. Det er ikke lenger mulig å delegere Altinn II-roller. Etter denne dato må alle delegeringer gjøres med nye tilgangspakker.
Hva skal Skatteetaten fortsatt bruke Altinn til?
Skatteetaten har valgt å flytte alle sine skjematjenester tilbake til skatteetaten.no , samtidig som levering via fagssystemer videreføres. For enkelte rapporteringsløsninger er det kun levering via fagsystem som gjelder.
Noe funksjonalitet blir likevel samkjørt med andre offentlige løsninger, da autentisering fortsatt skal skje via Maskinporten. I tillegg skal Skatteetaten bygge på de samme tilgangspakkene som brukes i Altinn.
Skatteetaten får en ny innboks for de rapporteringspliktige, og meldingene du finner her vil også fremkomme i Altinns innboks.
Tilgangspakker
Roller og rettigheter byttes ut med det enda mer kryptiske begrepet "tilgangspakker". Tilgangspakkene knyttes til de respektive tjenestene, for å styre hvem som skal kunne bruke tjenesten.
Mange delegeringer gjort i dagens Altinn må gjøres på nytt. Unntaket er roller som er tildelt via Enhetsregisteret og spesialroller for regnskapsførere og revisorer.
Systembruker
Det vi er mest spent på er overgang til noe som kalles systembruker. Dette er en identifikasjon av systemet som skal brukes, og som nå blir spesifikk per virksomhet som skal rapportere.
Eksempel:
For regnskapsfører som skal rapportere a-meldinger for 100 kunder, blir det generert 100 systembrukeridentifikasjoner. Dette gjelder selv om det kun er ett lønnssystem det rapporteres fra. Hvis det skal rapporteres mva-melding for disse kundene fra regnskapssystem, blir det generert ytterligere 100 systembrukeridentifikasjoner. Og det samme gjelder for skattemelding som rapporteres fra et årsoppgjørssystem. Innsending fra system blir i tillegg anonym, når rapporteringen som skal sendes inn ikke krever signatur. (Regnskap Norge ser flere utfordringer med systembrukerløsningen, men er foreløpig ikke hørt.)
Det er lagt opp til at systemleverandørene tar i bruk et API for å gjøre oppkobling enkel for brukerne, men det gjenstår å se om alle relevante systemleverandører tar i bruk slik funksjonalitet og om løsningen blir tilstrekkelig effektiv.
For regnskapsførere
Skatteetaten har laget en egen informasjonsside for regnskapsførere og revisorer om overgangen.