Strategimal for regnskapsbedrifter
Strategimalen for regnskapsbedrifter er et forslag til hvordan bedriften kan strukturere arbeidet frem mot en strategi og handlingsplaner.
Innholdet i strategimalen er organisert slik:
- Bakgrunn og formål for strategiarbeidet
- Endringer i omgivelsene gir nye krav og forventninger
- Fremtidens regnskapsbransje vil omhandle mye mer enn bare regnskap
- Strategisk målbilde
- Strategiske tiltak og plan for realisering
- Vedlegg
Vi anbefaler følgende fremdriftsplan for strategiarbeidet
- Oppsummering av nåsituasjonen - tydelig forståelse for dagens situasjon
- Identifisere og analysere sentrale drivere som påvirker bransjen og bedriften
- Utvikle fremtidsbilder for regnskapsbedriften og dets kunder
- Utlede fremtidige kundebehov
- Definere hvordan regnskapsbedriften best kan skape verdier for sine kunder
- Identifisere implikasjoner og sentrale tiltak for å realisere det strategiske målbildet
Før denne strukturerte prosessen , kan medarbeiderne i felleskap starte en mer fundamental diskusjon om:
- Hvorfor eksisterer bedriften, og hvorfor skal den eksistere i fremtiden?"
- Hvilken verdi skal bedriften tilføre sine kunder?
- Hva skal medarbeidere i regnskapsbedriften trigges av for å yte mest mulig?
- Hvilket inntrykk skal mine kunder ha av bedriften?
Dette går mer på det emosjonelle planet fremfor det fagtekniske i leveransen til kunden. Vanskelige spørsmål, men en god diskusjon om dette kan sette varige inntrykk hos de som deltar.