Problemer ved avspilling av nettkurs

Hvis du har problemer med å spille av nettkurs, kan disse rådene forhåpentligvis hjelpe deg videre:

Enkelte nettkursbrukere kan dessverre oppleve feil med avspilling av videokurs.
Dette er en veiledning om de mest vanlige problemene.

Vanlige symptomer

Dersom du opplever en eller flere av følgende punkter er du sansynligvis rammet av feilen.

  • Progresjon i kurset lagres ikke. Du må starte på nytt hver gang.
  • Du får feilmelding når du går til neste video

Årsak

Video-playeren vi bruker for nettkurs lagrer progresjonen hvert 30. sekund ved å sende progresjonsoppdateringer direkte til videoplattformen Brightcove.
Dersom du er pålogget via VPN, Citrix eller ASP-løsning kan oppdateringene bli blokkert.
Det kan også være brannmur eller sikkerhetspolicyer på PCen eller i nettverket som er årsaken til dette. 
Nettleserutvidelser som fjerner reklameannonser (adBlocker) kan også være årsaken.

 Løsning

  • Slå av adBlocker-utvidelser i nettleseren
  • Sørg for at adressen metrics.brightcove.com ikke er blokkert. Adressen må kanskje hvitelistes i brannmur, DNS-innstillinger, eller lignende.
    • Kontakt din IT-avdeling for få hjelp med dette

Verifisering

For å teste om problemet er løst kan du gjøre følgende test:
Start et kurset og spill av ca 2 minutter. Forlat siden, og start avspillingen av kurset på nytt.
Da vil én av to ting skje. Enten starter kurset på nytt fra start, fra tidskode 0:00, eller så gjenopptar avspillingen ca der du stoppet.

  • Hvis kurset fortsetter er alt ok. Du kan se videre, og gå til neste sekvens når videoen er ferdig.
  • Dersom kurset starter på nytt fra 0:00 er det noe som forhindrer progresjonsoppdateringer å nå tilbake til vårt system.

Ved å gjøre denne testen på flere enheter, feks. en sekundær PC, mobil eller nettbrett, kan man avdekke hvor en evt. blokkering ligger.

 

Flere løsningsforslag:

Hvis du opplever problemer med punktene 3-5 under, kontakt din IT-ansvarlige eller IT-avdeling. Ved spørsmål kan de kontakte vår IT-avdeling på e-post: post@regnskapnorge.no

  1. Start nettkurset på nytt, enten ved å bytte nettleser, logge ut fra www.regnskapnorge.no og tilbake inn igjen eller ved å ta en omstart av PC’en. Bruk verifiseringsmetoden ovenfor for å sjekke om avspillingen fungerer.

  2. Er det lenge siden du startet kurset? I tilfeller hvor du gjenopptar et kurs etter en lengre pause kan det oppstå problemer med å gå videre til neste sekvens. Spill av noen minuntter av alle kurssekevensene du allerede har gjennomført. Det kan hende at du må fortsette der siste sette sekvens slutter for å komme videre i kurset. 
     
  3. Er PC-en din koblet til jobben sitt nettverk? Hvis du er pålogget via VPN, Citrix eller ASP-løsning (som Duett) og opplever problemer, prøv å logge på internett direkte.

  4. Prøv å spille av på en enhet som ikke er satt opp med IT-avdelingens innstillinger, som en privat PC, nettbrett, mobil eller annen enhet.

  5. Nye innstillinger på nettverket kan begrense progresjonsoppdateringer. For å omgå dette, kan du teste avspilling via mobildata eller et annet wifi-nettverk (som hjemmenettverk).

  6. Adblock eller andre nettleser-tillegg for å blokkere reklame/annonser kan påvirke progresjonen og gjennomføringen. Prøv en oppdatert nettleser uten AdBlock-plugins.

  7. Prøv avspilling i inkognito/privat-modus eller i en annen nettleser.

  8. Sørg for at PC-en din har kjørt alle oppdateringer.

Lykke til!