5 kjappe med Irene Lindholm
Like før sommeren brukte Irene Lindholm mye tid på årsoppgjøret og anthvitvaskingsarbeid.
Hver måned gir vi en ny regnskapsfører fem spørsmål om arbeidshverdagen og bransjen. Takk til Irene Lindholm, autorisert regnskapsfører i Total Økonomistyring Sandnes AS, som svarer på denne utgavens 5 kjappe.
Hva opptar deg profesjonelt akkurat nå?
Før sommeren hadde årsoppgjøret mitt hovedfokus. Men jeg bruker også en del tid på antihvitvasking. Vi ser at det stadig kommer nye og oppfinnsomme måter å hvitvaske penger på. Med stadig mer automatikk i systemer er det viktig at vi som regnskapsførere følger med.
Hva har vært den største utfordringen for deg profesjonelt den siste tiden?
Definitivt årsoppgjøret. Jeg fikk autorisasjonen min i 2021, og det er fremdeles mye å lære på dette området.
Hvordan har du løst utfordringen?
Ved å levere årsoppgjør for mine kunder, som jeg har jobbet tett med, rapportert på og fulgt opp gjennom hele året. I disse tilfellene kjenner jeg kunden godt og vet hva jeg skal se etter. Det å få en erfaren kollega til å kommentere før jeg sender årsoppgjøret til kunden, har vært til stor hjelp.
Vi har også gode oppslagsverk som jeg har brukt flittig. I tillegg har jeg tatt noen kurs for å friske opp det jeg lærte på skolen. Det at jeg faktisk synes det er kjekt med årsoppgjør, er vel også noe som hjelper.
Del en positiv opplevelse fra jobben den siste tiden, og fortell hvorfor du har opplevd dette som positivt.
En av kundene mine overrasket meg på jobb med blomster og sjokolade. Dette er en kunde som har hatt mange utfordringer i forbindelse med Corona-restriksjonene og nedstenginger, og som jeg har jobbet tett med. Det at kundene viser at de setter pris på meg gjør det ekstra kjekt å gi «det lille ekstra».
Beskriv regnskapsbransjen 5 år frem i tid
Jeg ser for meg at de skybaserte regnskapssystemene vil overta, og at vi som regnskapsførere mer vil gå over i rollen som rådgivere og kontrollører.
Vi har i forbindelse med Corona-restriksjonene også blitt vant til hjemmekontor og digitale møter med kunder og kollegaer. Dette er nok noe som er kommet for å bli. Men jeg håper at vi fremdeles vil ha muligheten for å møte våre kunder personlig, og stikke innom for en prat. Det er noe med den personlige kontakten med kunden som gir en ekstra verdi.