5 kjappe med regnskapsføreren

Hver måned gir vi en ny regnskapsfører fem aktuelle spørsmål – om arbeidshverdagen og regnskapsbransjen.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Linn Murray i Hegra Regnskap svarer på 5 kjappe spørsmål i denne utgaven av Regnskap & Økonomi.

Takk til Linn Murray, regnskapskonsulent/fagleder IKT i Hegra Regnskap, som svarer på denne utgavens 5 kjappe:

Hva opptar deg profesjonelt akkurat nå?

Automatisering og forenkling av våre kunders regnskap. I tillegg er det for tiden viktig å være oppdatert på alle støtteordninger i forbindelse med koronapandemien, slik at vi kan bistå kundene i de forskjellige søkeprosessene for tildeling av midler. 

Hva har vært den største utfordringen for deg profesjonelt den siste tiden?

Den største utfordringen har vært at begrensninger i forbindelse med pandemien hindrer oss i å ta imot eller besøke kunder. Dette har både gjort det vanskelig å gi bistand til korona-relaterte spørsmål og forvansket opplæringen av de som tar i bruk alt av automatikk rundt regnskapene sine.  

Hvordan har du løst utfordringen?

Jeg har løst dette ved å bruke telefonen, supplert med digitale verktøy som Zoom eller Teams og ved behov dele egen skjerm for å demonstrere prosessene. I tillegg har vi gjennomført fysiske møter når det har vært tillatt. 

Del en positiv opplevelse fra jobben den siste tiden, og fortell hvorfor du har opplevd dette som positivt.

Det mest positive, i en ellers negativ tid hvor spillereglene stadig endres, er at vi har kommet nærmere kundene gjennom deres behov for korona-relatert bistand. Det at vi – til tross for hjemmekontor og avstand på både 1 og 2 meter – har kunnet bidra til gode løsninger for kundene våre, har vært en god erfaring. 

Beskriv regnskapsbransjen 5 år frem i tid

Om 5 år er det meste av den tradisjonelle regnskapsførerjobben borte. Regnskapsførerne driver i stor skala rådgivning på forskjellige plan med forskjellige samarbeidspartnere som bank, advokat osv. Dette skjer ut ifra kundens behov og ønskemål. Kunden vil være i fokus, og det meste av arbeidet vil skje på kundens hjemmebane. 

Ønsker du å bidra til spalten "5 kjappe med regnskapsføreren"? Ta kontakt med Lene N. Sundalskleiv, kommunikasjonsrådgiver i Regnskap Norge, på lene@regnskapnorge.no.