5 kjappe med Stig Hansen

Stig er opptatt med nytt system for kunderådgivning. Han tror at bransjen må ha tettere dialog med kunden for å bistå med rådgivning innen drift og investeringer.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Stig Hansen tror at bransjens søkelys om fem år vil være på kontroll av automatiske posteringer.

Hver måned gir vi en ny regnskapsfører fem spørsmål om arbeidshverdagen og bransjen. Takk til Stig Hansen, daglig leder og autorisert regnskapsfører i Aktiv Regnskapsbyrå Tromsø AS, som svarer på denne utgavens 5 kjappe.

Hva opptar deg profesjonelt akkurat nå?

Det siste året har vi i Aktiv Regnskapsbyrå Tromsø opparbeidet et system for kunderådgivning med resultatforbedring for våre kunder. Sammen med kunden skal vi foreta en helhetlig bedriftsanalyse som også går utenfor saldobalansen.

Hva har vært den største utfordringen for deg profesjonelt den siste tiden?

I forbindelse med å ta i bruk det nye datasystemet for lønn og avstemming av balanse med aga, forskuddstrekk og mva, har vi opplevd mange  «bugs» i systemene. Dette har ført til ekstra arbeid for oss.

Hvordan har du løst utfordringen?

For å løse utfordringene med «bugs» i det nye systemet har vi vært i direkte dialog med systemutviklerne på telefon og Teams. Det har vært avgjørende å ha direkte kontakt med utviklerne, uten å ha support som mellomledd.

Del en positiv opplevelse fra jobben den siste tiden, og fortell hvorfor du har opplevd dette som positivt.

To av våre største kunder skrev omtrent samtidig innlegg på Google om sine positive opplevelser med å være kunder hos oss og hvor mye tid de sparte ved å sette ut regnskapet til Aktiv Regnskapsbyrå Tromsø.

Beskriv regnskapsbransjen 5 år frem i tid

Nå som vi ser at «AI» har begynt å fungere relativt bra vil vi oppleve at automatisering overtar mer av regnskapsutførelsen i årene som kommer.

Søkelyset vil være på kontroll av automatiske posteringer. Slik kan vi unngå at systemene lærer feil og fortsetter med feilposteringer. Dette er noe vi allerede har opplevd.

Fremover må vi også ha tettere dialog med kunden for å bistå med rådgivning innen drift og investeringer.

Ønsker du å bidra til spalten «5 kjappe med regnskapsføreren»? Ta kontakt med Lene N. Sundalskleiv, kommunikasjonsrådgiver i Regnskap Norge, på lene@regnskapnorge.no.