7 tips til deg som skal rekruttere

Oppgavene du vil ha utført er ikke det eneste som gjør at du blir valgt som arbeidsgiver. Rekruttering handler også om å selge inn regnskapsbedriften din.

Del
Nathalie Backer Smulders i Capus kjenner rekrutteringssituasjonen i regnskapsbransjen godt.

Regnskapsbransjen har et betydelig behov for medarbeidere, og for mange er det en stor utfordring å rekruttere nye ansatte. Få søkere og manglende kompetanse møter flere arbeidsgivere når de utlyser stillinger – i jakten på kompetente hoder som kan styrke teamet. Hva kan gjøre det enklere å tiltrekke seg de ettertraktede ressursene til regnskapsbedriften din?

Lønnsvekst og generell inflasjon gjør at de fleste ønsker en solid oppgang i lønn ved et bytte, og har nesten litt urimelige forventninger.

Nathalie Backer Smulders, partner i rekrutteringsbyrået Capus

– De store selskapene økte lønningene dramatisk i 2021, og er svært aktive på rekruttering. Lønnsvekst og generell inflasjon gjør at de fleste ønsker en solid oppgang i lønn ved et bytte, og har nesten litt urimelige forventninger, forteller Nathalie, som godt kjenner rekrutteringssituasjonen i regnskapsbransjen.

Nathalie Backer Smulders er partner i rekrutteringsselskapet Capus. Hun forteller at antallet utlyste stillinger innen regnskap og økonomi har økt, mens antallet søkere per stilling har dalt til nesten halvparten det siste året.

Kandidatenes marked

Nå er det er kandidatenes marked og de har ofte flere roller å velge mellom, hevder Smulders.

Som rekrutterer opplever hun at det er vanskeligere enn tidligere å tiltrekke seg gode regnskapsførere kun ved annonsering. – De må kontaktes og oppleve at det er klare fordeler ved å bytte jobb.

Samme stilling hos ulike virksomheter innebærer ofte mange like oppgaver.

– Da må det være noe annet som trigger kandidaten til å velge deg som arbeidsgiver; som miljø, lærings- og utviklingsmuligheter eller andre goder som er unikt for dere. Som selskap må du fremstå som attraktiv – du må skille deg ut! sier Smulders.

Kandidatene kan trigges av høyere lønn, kortere reisevei og mer ansvar, men det handler også om omdømmet til virksomheten, i tillegg til kulturen og arbeidsmiljøet dere kommuniserer ut, hevder hun.

Vær en attraktiv arbeidsgiver!

Flinke regnskapsførere er ettertraktet. Det er stor konkurranse i markedet. Du har kanskje selv kjent på det ved behov for en ny medarbeider?

– Akkurat som du har forventninger til din nyansatte, har kandidatene forventninger til deg, sier Smulders. – Det bør du tenker på når du skal rekruttere!

Akkurat som du har forventninger til din nyansatte, har kandidatene forventninger til deg.

Som eksempel er selskaper som tilbyr rådgivning for sine kunder i fremmarsj, og det forventes at selskapene har god systemkompetanse. Dette er spesielt interessant å vite for kandidater som vurderer å bytte jobb.

Vi ba Nathalie komme med sine beste råd til deg som skal rekruttere. Noen grep kan du allerede gjøre i stillingsutlysningen, mens andre er mer langsiktige og handler om å skape en attraktiv arbeidsplass.

  • Vær konkret
    Vær tydelig om oppgavene du ønsker dekket. Konkretiser gjerne hva som skal til for å lykkes i rollen.
  • Utviklingsmuligheter
    Løft frem muligheter i selskapet, som karriere og utviklingsløp. Har dere et kompetent fagmiljø, og gode muligheter for personlig og faglig utvikling? Få det inn i stillingsannonsen! Regnskapsforetak oppfattes av mange som et bra sted å begynne karrieren. Da trenger du et onboarding-program og et utviklingsløp – som gjør at du kan få arbeidstakeren til å bli værende.
  • Hvem er dere og hva står dere for?
    Få frem selskapets verdier, visjon og målsetninger på en tydelig måte. Hva betyr det i praksis? Mange unge i dag prioriterer selskaper med et samfunnsansvar eller tydelige bærekraftsmål.
  • Fortell om reisen kandidaten får være med på ved å bli en del av dere
    Hvor skal dere og hva vil dere oppnå?
  • Skryt av bedriften og de ansatte
    Hva er unikt med dere? Hva er dere ordentlig gode på? Få det med! Hvorfor bør kandidatene velge din bedrift som arbeidsgiver?
  • Synliggjør ansattgodene
    Har dere fleksibel arbeidstid? Firmahytte? Er dere opptatt av og praktiserer god balanse mellom jobb og fritid? Har dere verdens beste kantine? Mulighet for trening i arbeidstiden? Hva med pensjonsordningen?
  • Bygg et godt employer brand!
    Bruker dere ressurser på arbeidsmiljø og kultur, skapes grobunn for lojale medarbeidere – som også er de beste ambassadørene. Behold nøkkelarbeidere som kan bringe kulturen videre.

Data fra Finn.no

Antall stillingsannonser innen regnskap og økonomi:

  • Februar 2021 – 905 stillinger på finn.no
  • Februar 2022 – 1256 stillinger på finn.no

Fra 2021 til 2022 var det en økning på 39 % i antall annonser innenfor regnskap og økonomi

Effekten av stillingsannonser innen regnskap og økonomi:

  • Februar 2021 – 22 søknader per stilling på finn.no
  • Februar 2022 – 14 søknader per stilling på finn.no

Fra 2021 til 2022 var det en nedgang på 36 % i antall søkere på annonsene innenfor regnskap og økonomi på finn.no.

Kilde: Finn.no