Automatiserer periodeavstemmingen for 11 000 selskaper – med flere på vei

I en hverdag hvor regnskapsoperasjoner blir stadig mer digitale og automatiserte, er periodeavstemming ennå et manuelt unntak mange steder. Det ble Accountflow skapt for å rydde opp i, og de gjør allerede jobben for 11 000 selskaper.

Del
Mange gjør avstemming svært manuelt. Nå finnes det verktøy som kan automatisere prosessen. (Illustrasjonsfoto: Unsplash/Power Digital Marketing)

For fem år siden gjorde gründerne i Accountflow et dypdykk i hverdagen til regnskapsbransjen, på utkikk etter effektiviseringsmuligheter.

De hadde selv mange års erfaring fra regnskapskontor og visste godt hva som ville hjelpe. Etter mange prosjekter bestemte de seg for at det var automasjon innen avstemming og periodeavslutninger det nye selskapet deres skulle ta for seg.

Sikrere, tryggere og raskere

Daniel-Jara_300x300.jpg– Avstemming gjøres fortsatt veldig manuelt i mange instanser i dag. Regnskapsfører tar kanskje utgangspunkt i noen KS Komplett-maler, innhenter saldobalansen fra banken og laster ned A-meldingen fra Brønnøysund. Så bruker de gjerne Excel eller noe annet til å koble alt dette med data om mva og lønn fra eget ERP-system, og setter i gang med å få tallene til å gå opp. Som sagt, mye skjer altså ennå manuelt.

Det sier Daniel Jara, daglig leder i Accountflow. Han forteller at målet for gründerne var å se på hvordan de ønsket at denne prosessen skulle foregå om 5-10 år («spoiler alert»: periodeavslutning burde ikke være noe noen måtte jobbe med, det burde bare skje), og så satte de i gang med å bygge en løsning som gjorde det sånn.

– Alle dataene som trengs for en periodeavslutning, ligger jo nå tilgjengelig for å bli hentet ut elektronisk. Vår programvare bruker API’er til å raskt innhente informasjon automatisk fra banker og andre systemer. Vi har designet og tilpasset en egen algoritme til å avstemme dette, med hjelp av maskinlæring og AI også. Det sparer mye tid, bedrer kvaliteten betraktelig, og er alt i alt en sikrere, tryggere og raskere løsning, sier han.

Avhjelper kompetansekrigen

Foreløpig er effektivitetsgraden oppe i 60-70 prosent for de fleste av kundene. Å rydde unna manuell bokføring og avstemming på denne måten, frigjør allerede energi og ressurser som brukerne kan bruke på andre viktige ting, men Accountflow jobber seg likevel jevnt og trutt mot målet på 100 prosent.

De nå 12 ansatte i selskapet har allerede fått en lang rekke regnskapsforetak med kjente navn på kundelisten (Aider og Avant Økonomi er to av kundene som forteller om sin bruk av løsningen på selskapets hjemmesider), og til sammen brukes nå løsningen for avstemming i nær 11 000 selskaper i Norge.

– Vi har sterke investorer i ryggen og full dekning for å satse på vekst. Sånn tredoblet kundemassen hvert år de to første årene etter at produktet ble lansert. I år blir økningen «bare» 70 prosent, for nå vokser vi jo fra et helt annet nivå.

Jara forteller at det løsnet litt ekstra da Visma måtte legge ned produktene Finale og Total, da ble flere regnskapsforetak åpne for å tenke litt nytt. Samtidig sliter regnskapsbransjen med å få fatt i nok folk, og som en delvis løsning på dette har noen av de mest foroverlente foretakene valgt å satse på effektivisering og automatisering for å sette de eksisterende ansatte i stand til å levere mer.

– Et annet element som nok har hjulpet oss, er at det økte kostnadspresset har gitt regnskapsforetakenes kunder større behov for tall som er både ferskere og mer nøyaktige. Vårt system åpner for mer hyppige avslutninger, og i tillegg til at det gir sluttkundene bedre kontroll, bidrar det også til at regnskapsfører får mindre å gjøre på slutten av perioden, sier han.

Spennende også utover grensene

Problemene som Accountflow løser for kunder og sluttbrukere er på ingen måte særnorske, og Jara forteller at selskapet absolutt har globale visjoner og konkrete planer om ekspansjon utenlands.

– Reglene varierer litt fra land til land, men logikken for slike systemer er stort sett den samme, og løsningen vår har mye å bidra med i mange markeder. Nå er det ikke alle land som er kommet like langt som Norge og Norden, men det er likevel en stor fordel å være godt posisjonert med en løsning som vår når også resten av verden kommer i gang med å digitalisere forbindelsene mellom næringslivet og det offentlige, sier han.