Den internasjonale konkurransesituasjonen

De to globale netthandelsgigantene Amazon og Alibaba bidrar til å gjøre kampen om effektiv distribusjon og logistikk til et spørsmål om liv eller død for mange virksomheter.

Del
Illustrasjonsfoto: Freepik.com

Du har kanskje sett videoer fra julehandelen hos Amazon.com, eller Black Friday-salget hos Alibaba, hvor roboter virrer rundt i rasende fart og transporterer varer til ansatte som pakker dem i et ditto tempo?

De to nevnte netthandelsselskapene er blant dem som har satset aller mest på robotteknologi til å forsterke sin distribusjon, men det betyr egentlig mer for kundene til Element Logic enn det gjør for Blakseth & co direkte.

Kineserne tar grep...

Høsten 2018 fortalte Alibaba at de vil investere over 15 milliarder dollar frem mot 2023 for å styrke sin globale logistikk, med siktemål om å kunne levere bestillinger internt i Kina innen 24 timer, og globalt innen 72 timer.

Planene ble presentert i forbindelse med åpningen av et nytt distribusjonssenter, hvor Alibaba kunne fortelle at de har tatt i bruk 700 roboter. En sentral del av Alibabas ambisjoner avhenger av at de kan få på plass helautomatiserte lagre hvor varer kan mottas, plukkes, pakkes og distribueres mer eller mindre uten at menneskehender rører dem i det hele tatt.


...for å svare amerikanerne

Alt dette gjør de for å kunne konkurrere med Amazon, som kjøpte robotselskapet Kiva for 775 millioner dollar allerede i 2012. Amazon har siden kvittet seg med alle kundene Kiva hadde, og bruker nå teknologien utelukkende in-house. I september 2017 kunne New York Times fortelle at selskapet hadde mer enn 100 000 roboter i drift på lagrene sine over hele verden.

La oss si dette på en annen måte: Amazon betalte mer enn trekvart milliard dollar for en robotprodusent, men bestemte seg for at de fikk mest verdi ut av selskapet ved å A) sette teknologien i bruk i egen virksomhet og B) holde den unna alle konkurrenter så lenge som mulig.

Fenomenal vekst

Ingen skal si at det ikke virket. Amazon firedoblet omsetningen i perioden 2012-2018 (riktignok ikke bare gjennom salg av fysiske produkter, men likevel), og er nå verdens største selskap med et årlig salg på over 230 milliarder dollar.

I den samme perioden har Alibaba mer enn tolvdoblet sin omsetning, men fra lavere volumer. Ifølge Statista endte 2018-salget på nær 40 milliarder dollar, eller rundt en sjettedel av Amazons omsetning.

Eller for (igjen) å si det på en annen måte: Amazons omsetningsøkning fra 2017 til 2018 alene, tilsvarte nær halvannen gang hele Alibabas 2018-omsetning.

---