Fem kjappe med Axel Brynjulfsen

I de kommende årene vil eierskapet til innsikt og data i større grad ligge hos kunden enn hos regnskapsfører, tror Axel Brynjulfsen i Randi Regnskap AS.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Månedens "Fem kjappe" er besvart av Axel Brynjulfsen i Randi Regnskap (skribenten til venstre).

Hver måned får en ny regnskapsfører fem spørsmål om arbeidshverdagen og bransjen. Takk til Axel Brynjulfsen, Interim-CEO & Co-founder i Randi Regnskap AS, som svarer på denne utgavens 5 kjappe.

1. Hva opptar deg profesjonelt akkurat nå?

Top of mind hos meg profesjonelt er å vokse som gründer og leder, og bidra til å sette Randi overordnet som et mer modent selskap. Hver uke som går er virksomheten en annen, og dette er noe jeg kontinuerlig må tilpasse meg. Å jobbe for at vi sammen oppnår glede på jobben er øverst på min blokk.

2. Hva har vært den største utfordringen for deg profesjonelt den siste tiden?

Den siste tiden har jeg gått over i rollen som interim daglig leder i Randi. Dette har for meg betydd å favne over hele butikken vår, herunder oppfølgingsansvar for Marketing, Tech og HR, samt rapportering til styret. Den største utfordringen knyttet til dette går på å holde fingrene fra fatet på flere oppgaver enn før, og jobbe for at den enkelte i Randi på best mulig måte er i stand til å løse sine oppgaver og utfordringer.

3. Hvordan har du løst utfordringen?

Jeg jobber aktivt med å myndiggjøre den enkelte, gjennom å gi tillit under ansvar og tegne opp rammene. Helt sentralt er å sørge for å selv ikke sitte med førstehånds håndtering og alle detaljer i de enkelte casene som dukker opp.

En konsekvens er at jeg er mindre tilgjengelig for teamet om hverdagslige utfordringer enn tidligere. Dette trengs for å skape eierskap og selvstendighet, og er helt sentralt for å utvikle den enkelte i Randi til å bli selvsikker og trygg innenfor sitt felt.

I hverdagen kan det være hardt, for det er fristende å hive seg rundt for å hjelpe teamet. Magien som oppstår når kolleger selv løser sine utfordringer og vokser gjennom det – den er enormt kraftig og tilsvarende mer givende for meg som leder.

4. Del en positiv opplevelse fra jobben den siste tiden, og fortell hvorfor du har opplevd dette som positivt.

Tilbakemeldinger fra teamet er det som motiverer meg aller mest i hverdagen. Vi har en svært høy tilfredshet blant våre medarbeidere, som i siste måling har holdt seg høy tross vekst og årsoppgjør. Denne tilliten og samarbeidsviljen fra folka våre er det som gjør Randi til et fantastisk sted for meg å jobbe.

I tillegg er det alltid gøy med anerkjennelse utenfra. I mars vant vi bronse i ANFO Effekt sin kåring av målt effekt i markedsføring i kategori B2B. Dette er jeg veldig stolt av. Dette vitner om at Randis merkevare bidrar til å skape stor økonomisk verdi, utover å være et kult tilskudd til vår bransje.

5. Beskriv regnskapsbransjen 5 år frem i tid

Over fem år forventer vi en stor forskyving av makt og muligheter i kundenes favør. I takt med at skybaserte systemer får bedre brukerflater og blir mer effektive, vil kundene i større grad eie sine data i sanntid. Dette er i stor kontrast til tidligere, der regnskapsfører i større grad satt på eierskapet til innsikten.

Større transparens vil redusere regnskapsførerens «informasjonsmonopol», og gjøre kunden i stand til å skifte ut regnskapsfører på en enklere måte enn i dag. Dette krever en fullstendig kundedrevet tilnærming til hvordan man driver, der kunden sitter i førersetet og enklere kan snu seg om og shoppe etter regnskapstjenester som er mer transparente og homogene enn tidligere.

Ønsker du å bidra til spalten «5 kjappe med regnskapsføreren»? Ta kontakt med Lene N. Sundalskleiv, kommunikasjonsrådgiver i Regnskap Norge, på lene@regnskapnorge.no.