Fem kjappe med Carina Nilsen

Carina Nilsen har travle dager: Hun er på oppløpssiden av Regnskap Norges sertifiseringskurs i Lønn og HR, samtidig som hun implementerer GRFS og arrangerer kurs i risikobasert regnskapsføring.

Del
Carina Nilsen er statsautorisert regnskapsfører i SpareBank1 Østlandet Forretningspartner, hvor hun er Seniorrådgiver lønn og oppdragsansvarlig.

1. Hva opptar deg profesjonelt akkurat nå?

Jeg er ansatt som lønnsrådgiver på SpareBank1 ForretningsPartners lønnssenter, og i disse dager er det først og fremst lønnsavstemminger og innberetninger som opptar meg. I tillegg til dette, deltar jeg på RN’s sertifiseringskurs i Lønn og HR og her er det snart duket for siste samling og eksamen. Det er en hektisk hverdag om dagen, men det er også gøy å utfordre seg.

2. Hva har vært den største utfordringen for deg profesjonelt den siste tiden?

I tillegg til det ovennevnte, er jeg kvalitetsansvarlig på lønn, og derfor har den siste tiden i stor grad dreid seg om implementeringen av ny GRFS. I forrige uke gjennomførte vi også kursing i Risikobasert regnskapsføring på alle våre lokasjoner. Det er er stort og krevende arbeid, men vi har mange dyktige støttespillere i gode, flinke kolleger.

3. Hvordan har du løst utfordringen?

Vi har satt sammen et kvalitetsteam som sammen med kvalitet og fag har utarbeidet systemer/rutiner og hatt opplæring internt. Vi har prøvd å jobbe strukturert for å systematisere informasjon på en god måte for våre kollegaer, slik at det skal være enkelt å finne fram i jungelen av rutiner og lover.

4. Del en positiv opplevelse fra jobben den siste tiden, og fortell hvorfor du har opplevd dette som positivt.

Jeg vet ikke om jeg kan sette fingeren på en spesifikk opplevelse, men jeg blir motivert av gode tilbakemeldinger fra kollegaer, ledere og kunder. I tillegg setter jeg pris på muligheten til å utvikle seg. Jeg er veldig fornøyd med at jeg fikk anledning til å ta sertifiseringsutdannelsen gjennom Regnskap Norge, blant annet.

Gjennom utvikling både internt i bedriften og utenfor, har jeg lært masse, vokst mye og knyttet mange nye kontakter. I tillegg til dette har vi et veldig godt samhold på arbeidsplassen vår, samt at ledelsen har stor tillit til oss. Det gjør at vi styrer mye av arbeidsdagen vår selv, og det setter jeg stor pris på.

5. Beskriv regnskapsbransjen 5 år frem i tid

Vi har hørt det i mange år allerede, men framtiden byr nok på enda mer digitalisering. Systemene kommer med smartere og enklere løsninger for hver dag som går, og verden beveger seg fort. Så jeg tror at framtiden vil bestå av enda mer kvalitetssikring gjennom stikkprøvekontroll og erfaringskontroll og avviksoppfølging.

Jeg tror derfor at det er viktigere enn noen gang at vi tar oss tid til å lære kundene våre å kjenne!! Dette for både å enkelt kunne oppdage eventuelle avvik, men også for å kunne tilby spesialtilpasset rådgiving/oppfølging – og ikke minst oppnå lojalitet hos kunden.

I en verden hvor en enkelt kan bytte regnskapsfører ved å lett ta over egen lisens, vil dette være den viktigste jobben framover. Et kundeforhold kan betraktes som et ekteskap, det må ligge lojalitet i bunnen for at det skal bestå i lengden.