Gjør det enklere å levere på arbeidet mot hvitvasking
Påleggene i anti-hvitvaskingsarbeidet er krevende for mange, men RN Kundesjekk har forenklet dette arbeidet for snart 500 regnskapsforetak i Norge. Her forteller May-Liz Christensen i DMC Regnskap AS hvordan programmet har hjulpet dem i deres hverdag.

I takt med at kravene til rutiner og prosesser rundt antihvitvasking har blitt strengere, har RN Kundesjekk på kort tid blitt et viktig verktøy i mange regnskapsforetak.
Det tikker stadig inn nye regnskapsforetak blant de snart 500 som bruker løsningen, og allerede har over 90 000 selskaper blitt kundekontrollert. Ett av byråene som allerede har brukt dette verktøyet i noen år er DMC Regnskap AS i Drammen, med daglig leder May-Liz Christensen i spissen.
Tok ekstraarbeid for automatiseringens skyld
– Vi kom tidlig inn på RN Kundesjekk, nesten fra lanseringen, og det var fordi vi ønsket en enkel prosess for å oppfylle vårt ansvar med å sjekke ut kunder opp mot hvitvaskingsloven, sier hun.
– Vi hadde allerede bakgrunnssjekk på alle våre kunder, og til det brukte vi et manuelt system som vi i teorien kunne ha fortsatt med. Å bytte til RN Kundesjekk innebar å gjøre mesteparten av kontrollene på nytt. Da vi likevel besluttet å ta merarbeidet, var det fordi vi så den langsiktige verdien i automatikken løsningen tilbyr, sier hun videre.
DMC har én medarbeider som følger opp bruken av verktøyet, så selv om Christensen understreker at hun ikke sitter så mye med det selv, er hun tydelig på at det har betydd mye for arbeidsrutinene på kontoret.
– Med RN Kundesjekk går mange sentrale prosesser helt automatisk, og siden det er en skybasert løsning, er prosessene til enhver tid à jour med hva som er de gjeldende lovkravene. Det har til enhver tid kontroll på hvilke kunder vi må følge opp, og verktøyet sender oss påminnelser som gjør at vi alltid vet hva vi må gjøre for å ha alt på stell, sier hun.
Finanstilsynet er på hugget
Rutinene som RN Kundesjekk hjelper med, er gode å ha. Finanstilsynet har kritisert regnskapsbransjen for ikke å ha tilstrekkelig gode rutiner for sitt anti-hvitvaskingsarbeid.
Det har Christensen – som har lang erfaring som kvalitetskontrollør for Regnskap Norge – på mange måter forståelse for.
– Jeg tror på generelt grunnlag at enkelte i vår bransje ikke har tatt inn over seg behovet for å ta arbeidet med hvitvasking på alvor. Det brukes kvalitetsstyringssystemer som inneholder maler og generelle rutiner for anti-hvitvaskingsarbeid, men mange glemmer at disse må tilpasses deres konkrete virksomhet, sier hun.
Anbefaler systemet
Christensen forteller at det først var etter at DMC regnskap fikk implementert RN Kundesjekk at de så hvor mye de kunne automatisere og hvor mye tid de faktisk kunne spare. Nettopp det har stor betydning i regnskapsbransjen, fremhever hun.
– Jeg har vært kontrollør i mange år og har drevet DMC i 27 år, så jeg har jo opparbeidet meg mye kompetanse og kunnskap. Kontrollørjobben gjør at jeg kan dele mye av dette, og så lærer jeg mye når jeg er på kontroll. Alle sitter vi på hver vår tue og tror vi har de beste løsningene på alt, men det har vi jo ikke! Derfor føler jeg meg heldig som får komme ut til så mange gode kolleger og se andre måter å jobbe på.
For Christensen er det tydelig at dette med å bry seg, gjøre en god jobb og skape en god opplevelse for kundene, står sentralt hos de aller fleste regnskapsførere hun møter i bransjen. Hun mener at tiden som spares gjennom automatiseringen i RN Kundesjekk, gir mer tid til annen bistand for kundene.
– Jeg ser at mange av de mindre byråene jeg kontrollerer, strever så mye med formalitetene at de snart ikke har tid til å gjøre en god jobb for kunden. Det er en del oppgaver som bare må gjøres, og hvis du ikke får automatisert disse, vil det ofte gå utover resultatet hos oss selv, da det er vanskelig å få fakturert ut slike oppgaver, sier hun.
Fordi DMC bruker RN Kundesjekk i sin egen virksomhet, anbefaler hun gjerne systemet til sine kollegaer i bransjen.
– Min erfaring er at når verktøyet først er tatt i bruk, er tilbakemeldingen vanligvis «Herlighet - hvorfor har vi ikke startet før!!!».
Slik forenkler RN Kundesjekk din hverdag:
|