Global livsstil-superapp
Alipay er et godt hjelpemiddel for å nå kinesiske turister, sier Alipays representant i Norden.

Adm. direktør Michael Chen i Apay Nordic, som selger og yter service for Alipay og WeChat i Norden, forteller at det er om lag 200 utsalgssteder i Norge hvor man kan betale med Alipay. De ligger selvsagt på populære turiststeder blant kinesere, som Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø og i Sogn og Fjordane.
– Alipay gjør betalingen enklere for kinesiske turister, og gjør det enklere for dem å finne frem til din forretning siden bedriften blir søkbar på kinesisk i appen, forklarer Chen.
Én app for alt
Mens man i Vesten tenderer mot at én app dekker ett behov, putter man i Østen mange funksjoner i hver mobilapp. I vår del av verden har vi for eksempel den selvstendige Facebook Messenger for meldinger, mens Østens WeChat kombinerer meldinger med «SnapChat», «Skype», «Facebook», «Tinder», «Vipps» med mer. Slik er det også med Alipays mobilbetalingsapp.
– Det er en global livsstil-superapp. Brukere av Alipay-appen kan blant annet «vippse» til venner, betale kortløst i butikker, betale regninger, eller bestille mat fra lokale restauranter. De kan booke taxi, fly, tog, eller hotellrom, administrere sparing og spareprodukter, anmelde ulike tjenester, få oversikt over ulike tilbud i nærheten – og enda mye mer, sier han.
Alipay-appen kan brukes av alle privatpersoner til betaling, men krever kinesisk bankkonto.
QR i kassa eller på papir
Bruk av Alipay krever ingen integrasjon med betalingsterminal eller kassesystem, men en PC, nettbrett e.l. benyttes for å motta bekreftelse på utført betaling gjennom Alipay cashier-app. Imidlertid må transaksjonene avstemmes med kassasystemet om man skal bruke Alipay i Norge lovlig (se egen sak).
Betalingen skjer ved at kundene skanner enten en statisk eller en dynamisk QR-kode gjennom Alipay-appen på mobilen. QR-koden kan være permanent på en plakat ved siden av kassaapparatet. Da får Alipay info om utsalgsstedet, mens kunden må taste inn beløpet i appen og vise at transaksjonen går gjennom. Man kan også bruke en terminal som gir dynamiske QR-koder. Da slipper man å taste inn beløpet. Kunden bare godkjenner transaksjonen.
– Alipay kan også integreres i kassasystemene, slik at man får transaksjonene direkte inn i systemene som med andre betalingsløsninger, sier Chen.
Brukerstedet betaler en prosentuell andel av transaksjonen til Alipay. Ellers er det ingen andre avgifter.
Vipps og Nets har også et samarbeid med Alipay om å tilby Alipays betalingsløsninger i Norge, i tillegg til Apay.
Gigantisk teknologikonglomerat
Alipay er en del av det gigantiske, kinesiske teknologikonglomeratet Alibaba, som blant annet inkluderer transportselskapet Cainiao, flere TV-, media- og musikktjenester og reiseselskap i tillegg til nettbutikken Alibaba.
I fiskalåret 2019 omsatte Alibaba-gruppen for nesten 500 milliarder kroner totalt. Alibaba oppgir ikke inntektene fra Alipay, men vi finner noen tall knyttet til bruk og brukere i Alibabas siste årsrapport: Alipay har 1 milliard aktive brukere, hvorav 320 millioner bruker Alipay daglig. Selskapet har samtidig mer enn halvparten av det kinesiske mobilbetalingsmarkedet, og 60 prosent av alle Alipay-betalingene skjer via mobilen. Siden starten er det gjort transaksjoner for nesten 5 000 milliarder kroner gjennom Alipay.