Kundene ønsker mer fremoverlente regnskapsførere

VIEW Ledger tilbyr sine ansatte kompetanseheving for å dekke kundebehovet, og har fått skreddersydd Regnskap Norges rådgiversertifisering for å tilpasse programmet sin bedriftskultur.

Del
– Vi mener det er viktig å bidra med kompetanseheving, sier HR-direktør i VIEW Ledger, Tonje Magnussøn.

VIEW Ledger har nylig gjennomført sitt første interne rådgiverprogram. Bakgrunnen er blant annet etterspørsel fra kundene, og at en endring til regnskapsrådgivere ikke skjer av seg selv. 

Intervjuer med kunder og kundeundersøkelser VIEW Ledger har gjennomført, viser at mange av kundene ønsker at de er mer proaktive.  

Etter tilbakemelding fra både ledere og medarbeidere om at det ikke er gjort i en håndvending å trene egne ansatte for å heve kompetansen, kontaktet VIEW Ledger Regnskap Norge for å se på hvordan de kunne få skreddersydd et opplegg tilpasset deres behov.  

– Responsen fra de ansatte har vært udelt positiv, sier HR-direktør i VIEW Ledger, Tonje Magnussøn. – Vi mener det er viktig å bidra med kompetanseheving, og ser at det blir satt stor pris på av de ansatte når vi gjør det. 

Ny kompetanse krever trening! 

VIEW Ledger er et kompetansehus innenfor økonomisk rådgiving, regnskap og ERP med over 300 ansatte, og Magnussøn ser at å få medarbeiderne til å bli tryggere på det å drive rådgiving vil bli kjempeviktig i tiden fremover:  

– Det skjer ikke av seg selv, så det må trening til. Lederne synes det kan være utfordrende å trene de ansatte, og tilbakemeldinger fra ledere og medarbeidere gjorde at vi ville se på kompetansebehovet fremover og hvilke grep vi må ta.   

Skreddersydd program 

Regnskap Norge og foreleserne på rådgiverprogrammet fikk strategien til VIEW Ledger som underlag, og diskuterte ut fra denne mål, kompetansegap og kundebehov med View.  

Videre så de på sammensetningen av medarbeidere, og deres bakgrunn og erfaring. 

Bedriften fikk på bakgrunn av dette innspill til hvordan rådgiverprogrammet med noen tilpasninger kunne tilrettelegges VIEW Ledgers bedriftskultur for hvordan de i større grad kan få en rådgiverkultur.  

– Vi brukte konkrete kundecase underveis, som deltakerne hadde med seg inn og trente på mellom samlingene. Å gjøre treningen så relevant som mulig er absolutt det som gir best læring, mener Magnussøn.      

VIEW Ledger gjennomførte en undersøkelse blant deltakerne før de startet og etter programmet, hvor de blant annet spurte om hvor trygge de følte seg i rådgiverrollen, hvor komfortable de var med å kommunisere med kundene og hvor mye rådgivning de ga kundene. Alle svarene hadde en markant positiv økning etter gjennomført program.  

– Etter programmet har deltakerne fått verktøy som gjør at de på en bedre måte kan kommunisere den enorme fagkompetansen de allerede har til kundene. Og de har lært at med trening er ikke rådgivning så skummelt som de trodde før de startet med programmet, sier Magnussøn.  

Rift om å delta på programmet 

Internt i organisasjonen måtte de ansatte søke om å få bli med på rådgiverprogrammet:  

– Vi hadde ti plasser på programmet som var. Vi holder til på tolv ulike lokasjoner i Norge, og det er ikke sånn at alle kjenner hverandre, så vi var opptatt av å få med oss folk fra de ulike geografiske stedene. Videre tok vi hensyn til at vi fikk litt blanding på alder og kjønn, for å få en god bredde og miks på de ti deltakerne. 

Det var 22 søkere på første runde, så tilbudet om rådgiversertifisering var allerede ettertraktet blant de ansatte.  

– I neste runde kommer vi nok til å få enda flere søkere, så vi håper å kunne tilby enda flere plasser neste år for å øke antall deltakere, sier Magnussøn.  

Programmet bestod av fem samlinger, og deltakerne avsluttet med en sertifisering lik den Regnskap Norge kjører på sine programmer: En eksamen hvor de må vise hva de har lært. Alle bestod med glans. 

Er du nysgjerrig på om rådgiverprogrammet? Les mer her.