Stort marked for å hjelpe Fiken-kunder

Fikens liste over regnskapsførere som kan systemet deres inneholder for tiden 17 regnskapsbedrifter. Vi har snakket med tre av dem.

Del
MANGE TRENGER HJELP: Regnskapsførere som hjelper Fiken-kunder sier at noen klarer seg selv, men mange behøver bistand. (Fotomontasje: Skjermdump fiken.no/Campaign Creators-Unsplash)

At Fiken kan være et kontroversielt samtaleemne for regnskapsførere, bør det ikke være tvil om. Mange i bransjen har latt seg provosere av reklamene som sier «Med Fiken klarer du regnskapet selv», men noen aktører har sett mulighetene i at Fiken-kundene kanskje kan komme til å trenge i hvert fall litt hjelp.

Som Fiken-gründer Bendik Gill Bakken fortalte Regnskap & Økonomi, har de en liste over regnskapsbedrifter som kan systemet deres og som kan bidra til at kundene får en god opplevelse.

– Dette er en ganske liten liste der vi har lagt stor vekt på å forsikre oss om at aktørene kan levere kvalitet, og at de satser på små foretak, sier Bakken til Regnskap & Økonomi.

Vi har kontaktet noen av de for tiden 17 selskapene på denne listen, og spurte dem enkelt og greit «hvordan fungerer Fiken som regnskapsprogram, for dere og kundene?»

Dekker behovet for de små

– Det avhenger naturligvis litt av den aktuelle kunden og dennes næring, men generelt er Fiken et enkelt program som dekker mye av behovet for de av våre kunder som ikke har mer enn et par ansatte og omsetning rundt millionen.

Det sier Ole-Alexander Valen, kvalitets- og fagansvarlig ved Cirrus Regnskap AS, som holder til i Fredrikstad.

Han kan fortelle at bedriften har rundt 100 kunder som bruker Fiken. Det tilsvarer rundt halvparten av selskapets kundemasse, målt etter antall.

– Vi har en del kunder som driver netthandel, og der fungerer det ypperlig med de integrasjonene Fiken tilbyr. Samtidig er systemet godt integrert med banker og annet, som er veldig mye brukt blant våre kunder. For eksempel på utgående faktura kan kundene forholde seg utelukkende til nettbanken sin, og det gjør det enkelt. Men når virksomheten blir litt mer kompleks, for eksempel med behov for mer detaljert prosjektregnskap og sånt, bør de over på et mer avansert system, sier Valen.

Tar ikke hvem som helst

– Vi har alle slags kunder som kontakter oss for hjelp. Noen er helt nyoppstartet, mens andre har holdt på en stund. Felles for dem alle er at de ønsker bistand fra en profesjonell aktør slik at regnskapet holder tilstrekkelig høy kvalitet og blir korrekt ført, sier Espen Bjørnerud, styreleder i Effekt Regnskap AS.

Han forteller at rundt 40 prosent av selskapets kunder bruker Fiken i regnskapsføringen. De aller fleste av disse har relativt enkle regnskaper med ikke altfor avansert drift, og en del av dem ønsker å få eierskap til regnskapet sitt gjennom å gjøre deler av regnskapet selv.

– Vi har vært med Fiken siden starten, og fulgt utviklingen deres nøye. Det er allerede et system med god funksjonalitet, og fremdeles i en rivende utvikling. Systemet gjør det lett for kundene å utføre enkelte oppgaver selv, og når vi innleder kundeforholdet med å etablere gode rutiner for dette, så blir resultatet bra. Kundene lærer fort de enkle føringen som kjøp og salg, systemet er bygget for de som ikke kommer fra bransjen, slik at det er enkelt og forståelig for de fleste. Det passer oss bra at kundene gjør de enkle tingene selv, så kan vi ta det som er litt vanskeligere og ellers fungere som rådgivere, sier han.

Han understreker videre at Effekt Regnskap er selektive på hvem de tar inn som kunder. Bedriftene må ha en forståelse for regnskapsbyråets rolle, de må ha en viss virksomhet, og de må være store nok til at det går an å etablere struktur og rutiner med dem.

– Vi tar ikke inn hvem som helst, men det gjelder for alle systemer og er ikke spesielt for Fiken. Uansett er det jo sånn at regnskapsbransjen er i endring, både på system- og fagsiden. Alle systemleverandørene legger jo i varierende grad opp til at regnskapsførerne skal bli mer rådgivere. Fiken har kanskje hatt de aller mest spissformulerte budskapene og utfordret bransjen tydeligst, men systemet deres skiller seg jo ikke egentlig så mye fra konkurrentene, mener Bjørnerud.

Sitter ikke med makten

Bjørn Erik Ihlen er daglig leder og medeier i Nimbus Regnskap AS (i tillegg til blant annet å være styreleder i datterselskapet Cirrus Regnskap). Også de har vært med Fiken helt siden starten, og Ihlen er svært imponert over arbeidet selskapet har gjort. Han oppgir at Nimbus har rundt 15-20 prosent av kundene sine på Fiken, og understreker at det er kundene som velger system.

– Det som har skjedd, er at det er ikke lenger regnskapsførerne som sitter ved makten og bestemmer hvilket system kundene skal eller ikke skal bruke. Det har kundene vanligvis bestemt selv, og dersom de behøver hjelp, kontakter de gjerne Fiken og får listen over regnskapsførere.

For Nimbus sitt tilfelle er det ikke så mange av kundene de bare er rådgiver for. Mange gjør regnskapet selv, mens Nimbus regnskap ser over, avstemmer, leverer moms, lønn og årsoppgjør. Ihlen legger til at han er entusiastisk over den utviklingen Fiken som system har vært gjennom siden starten.

– Fiken har alltid vært et godt system for sluttbrukerne, og det blir bare bedre og bedre som regnskapssystem etter hvert som funksjonaliteten har utviklet seg. Nå er det et veldig «voksent» system med masse funksjoner, og de har mye gode ideer om utviklingen, sier Ihlen.