Regnskap Norge-podden: Dette bør du som skal rekruttere tenke på

Skal du ansette? Ukens gjest gir deg tips om rekruttering.

Del
Nathalie Backer Smulders, partner i Capus AS, mener arbeidsgivere må forhandle med andre goder enn lønn.

Rekruttering til regnskapsbransjen er utfordrende. Ukens gjest er ekspert på rekruttering. Hun mener situasjonen i regnskapsbransjen er lik andre bransjer. Kort sagt har antallet stillingsannonser økt med 50 %. Samtidig er det få jobbsøkere.

Nathalie Backer Smulders er partner i Capus AS. Hun mener arbeidsgivere som vurderer å rekruttere bør tenke over to ting:

– På den ene siden handler det om å tiltrekke seg flinke ressurser. Der mener jeg både Regnskap Norge og deres medlemmer kan spille en viktig brikke i det å bli en mer relevant og interessant bransje. Jeg tror samtidig det er viktig å ta en liten fot i bakken før man gjør vurderingen om å rekruttere: Beholder vi de flinkeste ansatte? Gjør vi et godt stykke arbeid internt i å beholde nøkkelaktører?

Årsaken til at bedrifter mister flinke folk er ifølge Nathalie at flere ikke jobber med å beholde dem.

– Det er viktig at du setter deg ned og gjør et lite stykke internt arbeid først. Hva har vi? Hvor står vi? Hvordan jobber vi med ting som kultur, utvikling og utviklingsmål – det skal virke motiverende og engasjerende å jobbe hos deg over tid og det skal føles som man har et løp internt. Uten det er jeg redd man mister flinke ressurser helt unødig.

Er lønn svaret?

Lønn har lenge vært svaret på rekrutteringsutfordringen.

– Veldig ofte har lønn vært den eneste årsaken til at vi klarer å rekruttere fra øverste hylle. Men der merker vi en vridning. Veldig ofte har stillingsannonser en bolk nederst, som kanskje burde ligge øverst, om hva bedriften tilbyr, som konkurransedyktige betingelser, utvikling og et kollegialt hyggelig miljø. Men det har blitt hygienefaktor for mange.

Nathalie mener årsaken til at vi bytter arbeidsgiver er mer sammensatt enn som så.

– Regnskapsbransjen og markedet generelt glemmer at en regnskapsfører på mange måter gjør de samme oppgavene enten han eller hun jobber hos Azets eller BDO. Så hva skal til for å at man bytter logo på visittkort? Det må være mer enn lønn, hyggelige kollegaer og godt utviklingsløp, for det har blitt hygienefaktor. Det forventer vi nesten. Vi opplever at noen nå begynner å kommunisere andre ting – andre goder.

Tilgang til hjemmekontor, fleksibilitet, samfunnsansvar og miljøaspekter er «goder» som nå i større grad kommuniseres i stillingsannonser og som appellerer til jobbsøkerne på et høyere nivå enn goder som vi nå tar for gitt.

– Hvis alle skal bruke lønn som en faktor til å tiltrekke seg flinke ressurser, så er vi med på å danne en dårlig lønnsspiral. Jeg mener vi må prøve å finne andre årsaker til at man skal bytte logo på visittkortet, sier Nathalie.

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify    

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts    

Hør Regnskap Norge-podden på PC