Regnskap Norge-podden: Hvorfor digger Accountor regnskap?
På grunn av den rivende utviklingen som innbefatter digitalisering og den grønne reisen.
– Debet og kredit er kjempemorsomt. Det jo der det starter. Regnskapsbransjen er en superspennende bransje. Å grave seg ned i tall, og ikke minst alt det som skjer innen utviklingen som digitalisering og den grønne reisen – det er så utrolig mye spennende. Derfor digger vi regnskap, sier Randi Helle, ukens podcast-gjest.
Randi Helle er direktør for verdiøkende tjenester i Accountor. Men hva er egentlig verdiskapende tjenester?
– Når mye melk og brød blir automatisert, så gjelder det å kunne leve av det andre. Og det er verdiøkende tjenester. Det som er på full fart inn, er bærekraftsrapportering og grønn økonomi. Vi må gripe de mulighetene som finnes, sier hun.
– Regnskapsbransjen er i endring. Den gamle, trauste regnskapsføreren kommer til å dø ut. Ungdommer og studenter med fantastisk ny kunnskap – det er fremtiden. Regnskapsføreren skal ikke bare være den som skaper momsregnskapet og årsregnskapet. Regnskapsføreren skal skape verdi for kunden. Vi sitter på masse informasjon. Så vi må bruke den, og hjelpe våre kunder med å tjene penger.
Fremtidens økonomitjenester
Randi er opptatt av automatisering og digitalisering i regnskapsbransjen. Accountor hevder å investere i fremtidens økonomitjenester.
– Vi har valgt å gå for teknologi som skal drive med intelligent automatisering. Hos oss er det ikke bare AI, men også IA, altså intelligent automatisering. Det betyr at vi skal ta i bruk alle mulighetene som finnes innenfor teknologi.
– Med vår intelligente automatisering, så gleder det for det første å ta i bruk alt det er mulig å ta i bruk innenfor ERP-systemene vi har. Det er det viktigste. I tillegg har vi et RPA-team, altså et robot-team, som lager små robotoppgaver som kan hjelpe med enkle og repetitive oppgaver. Vi har også en utvikler som lager programmer slik at vi skal slippe å gjøre kjedelige ting.
– Vi har ikke den typiske A til Å-regnskapsføreren hos oss. Her går det mer i prosess og automatisering.
På spørsmål om Accountor jobber aktivt med å rasjonalisere bort rutineoppgaver, svarer Randi bestemt:
– Det er nettopp det vi ikke gjør. Vi rasjonaliserer bort de kjedelige oppgavene, slik at medarbeiderne våre får en bedre hverdag. Vi ønsker at kunden skal være i fokus. Kundeansvarlig skal hjelpe kunden med å forstå regnskapet og hvilke utviklingsmuligheter de har.
Hør Regnskap Norge-podden på Spotify