Regnskap Norge-podden: Kompensasjonsordningen – et magisk samarbeid

Private og offentlige aktører har viet store ressurser på å bistå næringslivet med kompensasjonsordningene. Ordningen har ført til en spennende utvikling for offentlig forvaltning.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Forvaltningen av kompensasjonsordningene har ført til et magisk samarbeid mellom flere aktører som har resultert i et flott virkemiddel og verktøy, og en spennende utvikling for offentlig forvaltning, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Da Brønnøysundregistrene (BRREG) tok over forvaltningen av kompensasjonsordningene etter Skatteetaten, var de tydelige på at ting ville bli gjort annerledes oppe i kystbyen i Nordland. Det forteller Are Trælvik, midlertidig prosjektleder for KfN kompensasjonsordning for næringslivet hos Brønnøysundregistrene, i ukens podkast-episode. 

– «Vi er ikke Skatt» var et begrep vi skapte oss. Vi er 450 ansatte, mens Skatteetaten er 5 000. Det sier noe om dimensjonsforskjellen. BRREG måtte finne en annen måte å tenke på. Vi har et begrenset antall økonomi- og revisorhoder. Vi hadde ikke mulighet til å skalere på den måten Skattetaten gjorde, så vi måtte tenke annerledes både når det gjaldt modell, løsning og samarbeid.  

Mens Skatteetatens forvaltning var basert på etterkontroll, foreslå BRREG en ordning basert på forkontroll – i samarbeid med regnskapsfører og revisor. 

– Jeg husker godt første samtale med departementet: «Mon tro om vi ikke skulle satse på forkontroll. Mon tro om vi ikke skal ta reven med nesen og ikke på halen.» BRREG er et digitaliseringsnav for informasjonsdeling og bruk av informasjon. Vi har vært en pådriver for å dele informasjon og for at informasjon er tilgjengelig. Så det tok ikke lang tid før departementet så at dette var en god idé, fortsetter Are. 

Et magisk samarbeid 

BRREG har ikke ressursene til å forvalte kompensasjonsordningen og samtidig ivareta øvrige oppgaver. Regnskap Norge bidrar som aktør i veiledningsapparatet knyttet til kompensasjonsordningen. 

– Da vi gikk i dialog med Regnskap Norge og Revisorforeningen om hvordan vi kunne gjennomføre forkontroll, så vi at vi kunne kombinere vår tette relasjon med Altinn, Digitaliseringsdirektoratet med den nye plattformen og Regnskap Norge og Revisorforeningen sine medlemmer, og så kunne vi lage noe som ga en rask og effektiv saksbehandling. Målet var jo å ikke ta livet av BRREGs forvaltning til det daglige samtidig, forteller Are.

Ifølge Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge, har forvaltningen ført til et magisk samarbeid mellom flere aktører som har resultert i et flott virkemiddel og verktøy, og en spennende utvikling for offentlig forvaltning.  

– Fra Regnskap Norge sin side så er vi veldig glad for samarbeidet som har utviklet seg i denne sammenhengen. Vi har sittet sammen nærmest daglig, og for oss har det vært utrolig verdifullt å få komme med innspill og være med på utviklingen av praktiske løsninger for små og store.   

Håndterlig for søkerne 

Regnskap Norge-sjefen påpeker at registrene i utviklingen av kompensasjonsordningen har vært opptatt av at den skal være håndterlig for søkerne og brukerne.  

– Absolutt! Det var derfor viktig for oss å bygge noe som var kjent for brukerne. Altinn 2-plattformen er kjent og kjær. De aller fleste har også en regnskapsfører, og/eller en revisor, som kjenner plattformen godt. Så søknadsprosessen mente vi kunne håndteres uten at brukere måtte lære for mye nytt.  

Høsten 2021 risikerte flere bedrifter å måtte tilbakebetale støtte på grunn av manglende oppsyllelse av formelle kravene. Are mener at løsningskonseptet nå er så godt kjent, at dette ikke vil være et problem. Han gir allikevel bedrifter som skal i gang med søknadsprosessen følgende tips: 

– Pass på å gjøre gode avtaler med regnskapsføreren din på tidsakser, slik at du ikke glipper på søknadsfrister. Noen har vært for sene i forhold til fristene som er satt, og det synes vi er synd. Så gjør gode avtaler, begynn tidlig med forberedelsene og ikke regn med at du greier å ha alt på bordet i løpet av en halvtime.  

Merk: Episoden er spilt inn i januar. Endringer knyttet til kompensasjonsordningene kan ha tilkommet.  

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify    

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts    

Hør Regnskap Norge-podden på PC