Regnskap Norge-podden: Kunstig intelligens og kundeopplevelsen vil prege regnskapsbransjen

Det mener denne ukens podkast-gjest, Charlotte Thjømøe, autorisert regnskapsfører og daglig leder i Sky Accounting AS.

Del
Charlotte Thjømøe, daglig leder i Sky Accounting AS, snakker blant annet om kundeopplevelser og kunstig intelligens i Regnskap Norge-podden.

Charlotte Thjømøe er opptatt av å tenke nytt. Men hva betyr det egentlig å tenke nytt for ukens gjest?  

– Jeg er veldig opptatt av kundeopplevelsen, og den holdningen møter jeg ikke alltid hos bransjekolleger og andre jeg har snakket med. Det handler da ofte om fag eller om at vi skal ta i bruk teknologi. Jeg tenker at hvis du ikke tenker folka, får med deg menneskene og kundene dine, så sliter du også med de andre tingene. Så det er der jeg tenker at vi kan tenke litt nytt, sier Charlotte. 

Rådgivning nevnes ofte i forbindelse med nye tjenester og kundebehov. Rune Aale Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge, opplever at flere i regnskapsbransjen synes det er vanskelig å ta betalt for rådgivning. 

 Der kommer dialogen med kunden inn. Så når den dialogen er god og du har etablert tillitten mellom deg som regnskapsfører og kunden din, og kunden opplever at du vil deres ve og vel, så tror jeg de mer enn gjerne betaler deg for det også. For de trenger deg, og de vet at du er der for dem. Men hvis du ikke bryr deg om kunden, hvis det ikke er genuint, og du ikke har den dialogen i bunn, så tror jeg det er vanskelig å ta seg betalt for systematiske råd, fortsetter hun.  

Kunstig intelligens’ potensial i regnskapsbransjen 

Charlotte er optimistisk når det kommer til kunstig intelligens sitt inntog i regnskapsbransjen. Hun tror teknologien kan bidra til å effektivisere regnskapsførernes tjenester.  

 Hvis du ser for deg en AI, og si at den kan lese dokumenter, den klarer ikke bare å lese fakturaer, men dokumentene dine også. Si at du kan laste inn en avtale du har med en leverandør, og så kan AIen plukke ut en del detaljer fra avtalen som det er viktig å huske og dernest sette det i system. Og når du deretter får fakturaer, så ser jeg for meg at den etter hvert kan sammenligne fakturaer mot avtalen. Og når du får bredden blant alle kundene dine, så vil du kunne se hvilke avtalebetingelser en kunde har i forhold til en annen. 

Denne typen informasjon er ifølge Charlotte allerede etterspurt blant kundene.  

– Du får en helt annen type innsikt – en innsikt som kundene våre allerede i dag ønsker at vi har. Renholdstjenester for eksempel; «Har ikke dere flere kunder som har renholdstjenester? Hva pleier det å ligge på?» Det er typiske spørsmål vi kan få. Ja, hva pleier det egentlig å ligge på? Jeg håper teknologien kan gi oss innsikt i det. Derfor er det fint å være regnskapsbyrå, fordi du sitter på breddeinformasjon som du kan gi til kundene. 

Regnskapsbransjen om 5 år 

På spørsmål om hvordan regnskapsbransjen ser ut om fem år, trekker igjen Charlotte frem kunstig intelligens.  

 Jeg tror at mange nok har kommet seg over på AI. Jeg tipper de bruker det ganske aktivt. Vi begynner nok å se konturene av hvilken verdi det gir. Jeg tror også at det er noen ildsjeler som ser flere muligheter enn andre, og da vil jeg også tippe at det oppstår noe nye regnskapsbyråer som ser mulighetene i teknologien på en helt annen måte enn de tradisjonelle byråene gjør i dag.  

Sky Accounting-sjefen tror at fremtidens ansatte i større grad vil være opptatt av engasjementet på en arbeidsplass, det å jobbe i et team og være del av et felleskap. 

 En jobb vil ikke bare være det å sette seg ned på kontoret og følge med på faktureringsgraden, som vi dessverre er litt for vant med fra bransjen vår i dag. Jeg tenker at jobben vil bestå av at man har jobbet med kunden sin, identifisert kundebehov og kanskje jobbet på tvers av ulike roller for å løse et behov, avslutter hun. 

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify    

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts    

Hør Regnskap Norge-podden på PC