Slik blir du en god rådgiver – og slik setter du riktig pris

Regnskapsførerne driver daglig med rådgivning – alt for ofte gratis.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Regnskapsførerens rolle som rådgiver er tema når Guro Trønnes Duberg gjester Regnskap Norge-podden.

Verdien av et godt råd er høyere enn tiden brukt på å gi rådet. Det mener ukens podcast-gjest, Guro Trønnes Duberg.

Guro er programansvarlig for Akademiet i Regnskap Norge og fagansvarlig for Rådgiverprogrammet. Hun forteller at regnskapsførerne daglig gir rådgivning til sine kunder – ofte uten at kunden, og regnskapsføreren selv, er klar over det. Ifølge Guro må bransjen bli flinkere til å gjøre kunden klar over at rådgivning er en egen tjeneste – og ta seg korrekt betalt.

Regnskapsføreren og rådgiverrollen

I ukens episode går Guro nærmere inn på Rådgiverprogrammet: Hvem vil ha nytte av programmet, hvordan er det bygget opp og hva lærer deltakerne?

Hun forklarer også hva en rådgiver er, og hvorfor regnskapsføreren bør ta rådgiverrollen ovenfor kundene sine.

En oppriktig interesse for kunden og kundes behov, er ifølge Guro det viktigste utgangspunktet for rådgiverrollen. I tillegg må du ha kompetanse som kunden ikke besitter, og formidle denne slik at den dekker kundens behov.

Verktøyene til å formidle verdien av gode råd, de får du på Rådgiverprogrammet.

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify    

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts    

Hør Regnskap Norge-podden på PC