Skattemeldingen: Sikkerhetskravene for innlogging med MinID er skjerpet
Det er ikke lenger mulig å bruke MinID PIN-kodebrev for innlogging. PIN-kode erstattes med engangskode på SMS eller pushvarsel i MinID app.
Sikkerhetskravene for innlogging er skjerpet for brukere som benytter MinID. Det er derfor ikke lenger mulig å bruke MinID PIN-kodebrev for innlogging. PIN-kode som tofaktor er avviklet og erstattet med engangskode på SMS eller pushvarsel i MinID app.
MinID-brukere som ikke har aktivert engangskode på SMS må gjøre dette før MinID kan brukes. Brukeren kan alternativt registrere seg som MinID-bruker med app på egen smarttelefon.
Få veiledning til oppsett av engangskode på SMS og oppsett av MinID app her.
Hva er MinID?
MinID er en personlig eID som ikke kan benyttes av andre. For regnskapsførere som er betrodd innsyn og kontroll av skattemelding, er derfor den alternative løsningen å ta i bruk delegeringsfunksjon gjennom Altinn. Veiledning til hvordan gi rettigheter til andre finner du her.
Skattemeldingen 2023 – framdriftsplan
Skattemeldingsperioden i år begynner 14. mars kl. 09.00. Skatteetaten sender ut skattemeldinger i puljer på ca. 500.000 mottakere. Dette skjer i arbeidstiden på hverdager frem til alle skattytere er varslet på e-post eller SMS. Det sendes normalt et revarsel 7 dager etter første varsel dersom skattemeldingen ikke er åpnet.
Dager for utsending:
- Uke 11: 14. og 16. mars
- Uke 12: 20., 21. og 23. mars
- Uke 13: 27., 28. og 30. mars. Reservedag: 31. mars.
Frist for levering av skattemeldingen for lønnstakere og pensjonister er 30. april. Første skatteoppgjør sendes ut 22. mars for de som har levert skattemeldingen og har skatt til gode. Unntak er de som blir tatt ut til kontroll. Deretter sendes skatteoppgjør ut ukentlig hver onsdag utover våren og høsten.