Alle kan lage podkast!

Podkast er en effektiv måte å dele dine interesser og kunnskap med andre på, samtidig som du bygger deg opp som en profilert ekspert. Og det er faktisk enklere enn du tror!

Del
Her får du 10 steg til hvordan du kan lage podkast. Foto: Andrew Lozovyi, Depositphotos.com

Hvorfor starte podkast, tenker du kanskje.

En undersøkelse Kantar har gjort viser at 1 av 3 nordmenn lytter til podkast ukentlig. Det utgjør ganske mange mennesker. I tillegg hører de ofte ferdig episoden, selv om den kanskje varer opp mot en time.

I disse dager hvor kampen om oppmerksomhet er beinhard, er derfor podkast en gyllen mulighet til å nå frem med ditt budskap! Her er man faktisk ikke i sveipe-modus, men i lyttemodus.

Så selvsagt skal du starte podkast. Spørsmålet er bare er hvordan! Her er en 10-stegs oppskrift på hvordan komme i gang.

Steg 1: Velg målgruppe og tema

Det finnes millioner av podkaster, og flere tusen av dem er norske. For å nå frem, må du skille deg ut. Før du setter i gang er det derfor viktig å definere målgruppe og tema for podkasten. Hvem ønsker du som lyttere? Og hva vil du snakke om? Hva er du ekspert på?

Ønsker du å snakke til regnskapsbransjen eller kanskje til det lokale næringslivet og potensielle kunder? Det blir ganske så bestemmende for temaene du velger å snakker om.

God regnskapsførerskikk er et aktuelt tema for en podkast rettet mot regnskapsførere, men kanskje ikke for det lokale næringslivet på Toten.

Da er det bedre å snakke om noe som opptar både deg og målgruppen. Økonomi, teknologi, ledelse og bærekraft kan være aktuelle temaer – men spiss det inn mot målgruppen. Kanskje du skal satse på å ha gjester fra det lokale næringslivet?

Hvis hovedtyngden av kundene kommer fra en bestemt bransje, kan det være en idé å ta opp temaer som er spesielle for dem. Tannlegeklinikker og bønder har forskjellige utfordringer i hverdagen for å si det sånn.

Vi har enda ikke sett noen podkast om økonomi for bønder. Så her kan det være en ledig nisje. Bare fantasien setter grenser.

Steg 2: Velg et navn

Velg et navn som er gjenkjennbart for målgruppen. Gjerne et navn som er tidløst.

Ikke velg et navn som oppleves som hipt og kult i dag, men teit og utdatert til neste år.

I Regnskap Norge gjorde vi det enkelt, og gikk for navnet «Regnskap Norge–podden». Kanskje ikke genialt kreativt og hipt, men enkelt og gjenkjennelig.

Øverst på podtoppen forleden uke tronet NRK Nyheter med podkasten «Oppdatert», mens i kategorien business finner vi «Økonominyhetene» fra Finansavisen øverst.

Begge har navn som er gjenkjennbare og tidløse.

Steg 3: Velg format og vert

ThePodcastHost.com gjennomførte i fjor en undersøkelse blant 1500 nye podkast-verter. Ett av spørsmålene de stilte var: Hva slags format planlegger du?

  • 43 % svarte solo show
  • 29 % intervjuer
  • 23 % to programledere
  • Og 5 % satser på et rundebordskonsept med flere personer i samtale

Å snakke alene i en halvtime eller mer kan være krevende. Du må besitte all kunnskapen, og du må passe på at det ikke blir monotont og kjedelig. Men det er mange som har lykkes veldig godt med dette konseptet, og bygd seg opp som eksperter og tankeledere innen sitt område.

Intervjuer kom på en god annenplass, og det er formatet vi har valgt for Regnskap Norge–podden. Her har verten en viktig rolle i å holde samtalen gående og interessant. Det betyr at verten må sette seg inn i teamet og gjestens bakgrunn. Verten må være god på å lytte, stille åpne spørsmål og oppfølgingsspørsmål. Selv om praten er uformell og løs, må verten gå inn i en journalistrolle.

Er man to verter er det lett å få en løs og ledig tone. Et eksempel på det er den populære podkasten til Johan Golden og Atle Antonsen. Et annet er teknologi-podkasten Kode24-timen.

En rundebordspodkast består av en diskusjon mellom flere personer om et bestemt tema. En løs og ledig paneldebatt, ofte med faste deltakere. Det kan være en fin måte å dele ulike synspunkter, erfaringer og kunnskap på. Et eksempel på en slik type podkast er Abels Tårn, hvor tre forskere samles for å svare på spørsmål fra lytterne.

De ulike formatene har sine fordeler og ulemper. Dess flere man er, dess flere har man å spille på. Og den energien som kan oppstå mellom gode programledere kan være gull verdt. Men det funker bare dersom de passer sammen og har en god kjemi.
Dårlig kjemi kan lett ødelegge en ellers god podkast.

Steg 4: Velg frekvens

Vurder hvor ofte du vil publisere en ny episode. Frekvensen er avhengig av hvilke ressurser du har til rådighet, hvor mye «mat» det er knyttet til temaet ditt og hvor «sultne» målgruppen er.

Her er det viktig å være litt nøktern. Det er lett å være overivrig i starten, og tenke at du skal lage en ny episode hver uke. Men det er viktig å velge en frekvens som er bærekraftig over tid.

Det er bedre å planlegge en episode hver måned og levere på det, enn å planlegge en ny hver uke og gå lei etter 3-4 uker. Kontinuitet er viktig for å bygge opp en god lytterbase.

Steg 5: Velg plattform og utstyr

Tenk på hvilke ressurser du har til rådighet. Det finnes flere gratis plattformer, som f.eks. Acast og «Spotify for Podcasters» (tidligere kjent som: Anchor). I denne løsningen kan du spille inn episoden din, redigere lyden og publisere – gratis. Ulempen er imidlertid at du kun får full statistikk fra Spotify.

Ønsker du tilgang til mer funksjonalitet, så er det utrolig hvor mye du får for et par hundrelapper i måneden.

  • Betal-versjonen av Acast gir deg tilgang til Podtoppen.
  • Pinecast lar deg sette opp ditt eget podkast-nettverk med ubegrenset antall podkaster og episoder for 10 dollar i måneden.
  • Podpage lar deg sette opp en komplett nettside med playere for hver episoder, video, blogg, automatisk utsendelse av nyhetsbrev osv.

I teorien kan podkasten spilles inn via mikrofonen på en mobiltelefon. Men det er viktig å huske at podkast er et lydmedium, som man ofte lytter til med headset. Dårlig lyd kan virke forstyrrende på lytterne.

Du kan finne rimelige mikrofoner, men velg gjerne en som er laget spesifikt for podkast. De koster ikke all verdens.

Dersom du ønsker å satse ordentlig vil vi anbefale å investere i en podkast-mikser. For 10.000 kroner får du både mikser og dobbelt sett med mikroner og headset.

Steg 6: Lag visuell profil

Den visuelle profilen bør inneholde logo og grafikk. Den må være enkel og tydelig, da profilbildet ofte vises smått, som på mobil.

Profil må gjerne henge sammen med bedriftens visuelle profil for gjenkjennelseseffekten.

Du kan bruke en proff designer til å lage profilbildet for deg, eller du kan kjøre gjør-det-selv-varianten og designe den på for eksempel canva.com.

Det er opp til hva du har av tid og ressurser.

Steg 7: Spill inn

I forkant av innspillingen er det fint å lage en kjøreplan. Det er spesielt viktig dersom man er to programledere eller man har gjester.

Du trenger ikke et proft og lydtett studio. Sophie Elise og Fetisha spilte inn podkast på soverommet til Sophie Elise.

Men slukk mobiler og prøv å finne noen rolige omgivelser. Ro er viktig.

Og ikke minst: Husk å teste lyden før dere starter innspillingen.

Steg 8: Rediger

Lydredigering behøver ikke være komplisert. Du trenger ikke være utdannet lydteknikker for å lage podkast.

Mange podkast-plattformer tilbyr enkle redigeringsverktøy.

Ellers har mange god erfaring med lydredigeringsverktøyene Audacity og Hindenburg Journalist. Førstnevnte er gratis, sistnevnte koster et par hundrelapper i måneden.

Det viktigste å huske på er å fjerne bakgrunnsstøy og balansere lyden mellom gjest og vert. Det kan verktøy som Auphonic og Hindenburg gjøre automatisk for deg.

Hvis du har tid og mulighet, er det også fint å redigere bort kremting, host osv.

En god ide er også å redigere inn en jingle som intro og avslutning. Det bidrar til å gjøre podkasten gjenkjennbar.

Steg 9: Publiser og markedsfør

Når episoden er spilt inn og redigert er det på tide å publisere episoden. Selv om de fleste plattformene dytter episoden din ut på f.eks. Spotify, Google, Amazon og Apple, så må du fortelle målgruppen din at episoden eksisterer. Skriv en promoartikkel og publiser den på sosiale medier, på nettsiden din og i nyhetsbrev.

Du kan også lage en teaser-video bestående av et kort lydklipp og grafikk. Det finnes egne verktøy som lager dette for deg, nesten automagisk. Blant annet headliner.app.

Steg 10: Analyser

Til sist, analyser! Hvor mange avspillinger fikk episoden? Og hva er gjennomsnittlig lyttetid? Er det noen temaer eller gjester som slår bedre an enn andre? Lær av statistikken i planleggingen av kommende episoder.

Konklusjon

Vi skal snart gå inn for landing. La oss konkludere.

Tenk på hva du er god på, hva du brenner for og hvilket publikum du ønsker. Deretter kan du videreutvikle konseptet, skaffe det nødvendige utstyret og begynne å spille inn podkasten. Ikke vær redd for å eksperimentere litt med format og innhold, men prøv å finne din egen stemme.

Husk at det er viktig å kontinuerlig produsere nytt innhold for å bygge en lytterbase. Så ikke nøl – kom deg ut der og skap din egen podkast! Verden venter på å høre fra deg.

Lykke til!