7 tips som styrker bedriftens tilstedeværelse på LinkedIn

Med LinkedIn kan bedriften gjøre seg synlig for flere på en enkel og rimelig måte. Her er noen tips på veien til en bedre tilstedeværelse på verdens største nettverk for «business professionals».

Del
LinkedIn, her fra selskapets hovedkvarter i Sunnyvale, California, er verdens viktigste nettverk for profesjonelle. (Foto: Greg Bulla/Unsplash)

1,2 millioner nordmenn har en profil på LinkedIn, og ifølge de ferskeste tallene fra Ipsos bruker 5 prosent av befolkningen LinkedIn hver dag, og nylig har kvinneandelen tatt seg veldig opp. Vi har skrevet om dette sosiale nettverket for jobbrelaterte diskusjoner tidligere (i 2018 kom vi med disse tipsene), men plattformen er bare blitt mer aktuell siden, og derfor klinker vi til med noen flere tips.

Mye av dette bør gjøres på jevnlig basis, og det er sannsynligvis best om bedriften gir en person et særskilt ansvar for å håndtere profilen. Og husk at selv om drar dette i gang nå, vil det nokså sikkert ta litt tid før dere ser resultater – her trengs det målrettet, langsiktig innsats før det monner!

Tips 1: Gjør profilen din komplett

OK, dette første tipset er kanskje ikke så veldig avansert, men det er like fullt viktig: Hvis bedriftsprofilen du poster fra ikke er komplett, får du sannsynligvis mindre oppmerksomhet enn du kunne fått. Begynn med logoen (LinkedIn kaller det profilbildet, og helt konkret bør det måle 300x300 piksler) og bakgrunnsbildet (som LinkedIn kaller profilbannerer, og det bør ideelt være 1536x768 piksler) – se dette eksempelet vi har løftet fra Equinors LinkedIn-side.

Skjermdump av Equinors LinkedIn-profil

Dere bør også passe på å oppgi så mye informasjon som det er mulig å oppgi på profilsiden – kontoradresse, adresse til bedriftens hjemmeside, bransje og antall ansatte – både fordi LinkedIn liker sider/selskaper som gjør en god jobb her, og fordi mer komplette sider gir et bedre inntrykk.

Tips 2: Legg ut postinger regelmessig – og vær raus!

Amerikanske nettsteder vil gjerne råde deg til å legge ut postinger to til tre ganger om dagen. Hvis bedriften har et dedikert team av folk som knapt gjør annet enn å legge ut ting på sosiale kanaler, kan dette være et greit tips – særlig hvis dere har kunder over hele verden. For en gjennomsnittlig norsk bedrift holder det lenge å begynne med å «poste», som det heter, en gang i uken.

Hvis dere bare legger ut stillingsannonser eller selvskryt, fremstår dere som han tullingen på en fest som bare snakker høyt om seg selv

Det viktigste er å starte med å gjøre ting regelmessig, og det er det en god grunn for. Hvis dere bare legger ut stillingsannonser eller selvskryt (uansett hvor «ydmyk og stolt» dere hevder å være), vil bedriften nemlig fremstå som han tullingen på en fest som bare snakker høylytt om seg selv.

Derfor må dere like andres innlegg – og gjerne videredele dem også – og dele spennende artikler eller annet interessant innhold. En tommelfingerregel, som vi også nevnte sist, er å legge ut fire innlegg som handler om noe annet for hvert innlegg som handler om dere. Det innebærer at dersom dere legger ut innlegg en gang i uken, kan dere snakke om dere selv litt sjeldnere enn én gang i måneden.

Tips 3: Bruk multimedia!

Jo, det stemmer at begrepet «multimedia» egentlig gikk av moten på 1990-tallet, men her er det faktisk (nesten) dekkende å bruke det igjen. Illustrerer dere postene med et bilde, får dere i snitt 98 prosent mer oppmerksomhet. Videosnutter, derimot, får hele fem ganger mer oppmerksomhet enn ren tekst på LinkedIn.

Det finnes en del enkle online-verktøy for å lage videofilmer – animaker, biteable og doodly, for bare å nevne tre – og slike nettjenester kan være en enkel og rimelig vei til å skape en spennende, alternativ presentasjon av konsepter som det er viktig at kundene deres får vite om. Eksperimenter litt og finn ut hvilket verktøy som fungerer for dine behov!

Men husk: Det viktigste er at dere har noe å si...

Tips 4: Motiver alle ansatte til å delta

Jo flere ansatte som har gode LinkedIn-profiler og som har knyttet seg til selskapet, jo flere inntrykk kan prospektive kunder og ansatte få av selskapet. Gode profiler betyr for eksempel at de har fylt inn alle felter grundig, og at de har profesjonelle bilder med gode bakgrunner. Mange bedrifter leier allerede inn en proff fotograf til å ta bilder til websiden, det er ikke noe mindre viktig på LinkedIn.

Hvis det dere poster ikke engang engang engasjerer folka som jobber hos dere, når dere neppe gjennom hos prospektive kunder

Ansatte bør også oppfordres til å like og dele innhold som selskapet legger ut, det tar seg jo ikke så bra ut hvis de ikke gjør det. For å sette det litt på spissen: Hvis tingene bedriften poster ikke engang engasjerer folka som jobber der, har de ikke rare sjansen til å nå gjennom hos prospektive kunder!

Tips 5: Webinarer på LinkedIn

Hvis det er én ting mange har blitt vant til det siste året, er det å se seminarer på video. LinkedIn var tidlig ute med å lansere en løsning for å lage slike webinarer til kunder og kontakter – de kaller det «LinkedIn Live». Arrangementer av denne typen skal etter sigende tiltrekke seg mye oppmerksomhet på plattformen. Selv om dette går «live», kan innspillingen av arrangementet forbli liggende på bedriftens LinkedIn-side og være tilgjengelig for kunder og interessenter lenge etter selve arrangementet. LinkedIn har en oversikt over hvordan man går frem for å få dette til.

Tips 6: Legg ut postingen på riktig tid

Denne er litt vanskelig, fordi «det kommer an på». Noen hevder at man har størst sjans til å nå gjennom hvis man legger ut ting på tirsdag, onsdag eller torsdag, og aller helst mellom 7-8 på morgenen, midt på dagen eller mellom fem og seks på ettermiddagen. Men det kan komme an på hvem du ønsker å nå, det kan være variasjoner i ulike bransjer og det kan komme an på hva annet som tilfeldigvis måtte skje den dagen. Det mest treffsikre er kanskje om bedriften selv lager en oversikt over når dere poster og hvilken effekt dere oppnår, og så kan dere bruke det til å finne et tidspunkt som er riktig for dere.

Tips 7: Si LinkedIn riktig

Det riktige er å si «Link-Dinn»

Helt avslutningsvis: Hvis du vil fremstå som at du har i hvert fall litt peiling på LinkedIn, bør du i det minste kunne si LinkedIn riktig. Veldig mange nordmenn uttaler det «Linn-Kedinn», men det riktige er «Link-Dinn».

Pass på dette i LinkedIn-poster:

  • Lag en god overskrift som både fanger oppmerksomheten og gir et dekkende inntrykk av hva posten handler om
  • Tidsaktuelt og «nyhetsverdig» innhold har lettere for å skape oppmerksomhet
  • Bruk et bilde eller en video for større stopp-effekt. Gode bilder (ikke overdrevent karikerte stock-photo) gir bedre resultat
  • Skriv kort og konsist mesteparten av tiden. Noen ganger er det nødvendig med litt lengre resonnementer. Bruk da avsnitt eller kulepunkter slik at teksten blir enklere å lese
  • Bruk statistikk, sitater eller referanser som underbygger det du sier
  • Vær rask til å svare på kommentarer du måtte få, om så bare for å si «enig» eller «godt poeng»
  • Bruk relevante #emneknagger, gjerne 2-3 stykker